Пазаруване

Модератор: bisolnev

Добави отговор
Joly
Мнения: 3
Регистриран на: Пон Мар 16, 2020 2:03 pm
Име: Йолина
Фамилия: Петрова
Лице със зрителни увреждания: да

Пазаруване

Мнение от Joly » Вто Дек 22, 2020 12:36 pm

Бихте ли ми разяснили какви особености има и как може да се улесни пазаруването при зрително затруднените хора.

redaktor
Site Admin
Мнения: 135
Регистриран на: Чет Окт 03, 2013 11:15 am
Име: Стоян
Фамилия: Зайков
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да

Re: Пазаруване

Мнение от redaktor » Сря Яну 13, 2021 11:35 pm

Здравейте,

Преди няколко месеца обсъдихме този въпрос, така че може да видите отговора на „ Как може да се улесни пазаруването на зрително затруднени в магазин за хранителни стоки с щандове?”
Тъй като пазаруването е една от най-често срещаните дейности в нашето ежедневие, аз ще допълня предишния си отговор. Хората до такава степен са свикнали да пазаруват, че се справят с това почти автоматично. Но пазаруването трябва да се планира внимателно. Магазините и стоките в тях са толкова разнообразни, че безрзборното пазаруване би довело неминуемо до презапасяване, натрупване на излишни вещи и до разход на значителни финансови средства. Затова при пазаруването е хубаво да се спазват някои прости правила:
- Пазарува се най-необходимото;
- Предварително се изготвя списък на продуктите(стоките), които трябва да се купят;
- Ако се купуват дрехи и обувки, задължително трябва да се мерят и да отговарят на личните изисквания за практичност и удобство;
- Не бива да се подлъгвате от агресивни реклами и промоции;
- Следи се за качеството на стоката(оригинална ли е или е имитация);
- Добре е да направите консултация с познат, продавач в магазина или дори със случаен гражданин;
- Трябва да следите и за сроковете на годност;
- Ако купувате риба и месо, например, трябва да са пресни, предварително почистени и обезкостени;
- Плодовете и зеленчуците да са без наранявания и загнивания;
- По-добре е да се избягват замразени и консервирани храни;
- Придържайте се към познати продукти и опаковки, в чието качество сте се убедили отпреди;
Понякога пазаруването в кварталното магазинче е много по-бързо и лесно, отколкото в големия супермаркет. Желателно е в супермаркета да се пазрува, когато трябва да се купуват повече стоки, защото изборът там е по-богат.
Една от особеностите на пазаруването в голям супермаркет е ползването на кошница или количка. Количката се взима след поставяне на монета от 20ст.,50ст. или 1лв. в специален отвор на дръжката на количката. Така количката се освобождава от останалите във веригата. Монетата се получава обратно, когато се върне количката и се свърже с верижка към останалите колички. Ползването на количка е безплатно в някои по-малки супермаркети. За ползването на кошници не се заплаща нищо.
Както писахме в предишния отговор, при пазаруване в по-голям супермаркет е добре да имате известна предварителна представа за разположението на стоките върху щандовете и стелажите. А ако ориентирането в асортимента е трудно, потърсете помощта на консултант от магазина.
Заплащането става на касата, като стоките се поставят на подвижна лента. Тя ги придвижва до касиера. Торбичките от магазина се заплащат допълнително.
При пазаруване на дрехи и обувки е желателно присъствието на придружител, който да помогне в избора на цвета и модела. Задължително дрехите и обувките трябва да се премерят. При пазаруване на техника е подходящо допитване до продавач-консултант. За този вид стоки се издава специална гаранционна карта, обикновено след преминаване на касовата зона. Не забравяйте да вземета такава гаранционна карта.
Ако преди да влезете в магазина имате покупки направени от друго място или просто носите допълнителен багаж, може да използвате специални клетъчни отделения (гардеробчета), които обикновено са във фоайето. На вратата имат ключ, с който заключвате вашия багаж в гардеробчето и взимате ключа със себе си, докато пазарувате. На излизане, след освобождаване на клетката, оставяте ключа в ключалката.
Сега искам да наблегна малко на етиката при пазаруване.
- При влизане в магазина, първо се изчакват излизащите хора;
- В магазина не се пуши, както е и на всяко друго закрито място;
- Изчакването на реда на опашката е задължително за всички, независимо от пол, възраст и обществено положение. Прието е все пак да се пускат с предимство бременни жени, майки с деца, възрастни хора, инвалиди.
- Ако искаме помощ от продавач-консултант или от касиера, следва да изчакаме той да свърши разговора си с останалите клиенти или да завърши сметката на предишния клиент.
- Добре е да имате предварително изготвен списък със стоките и количеството от тях, които желаете да закупите. Спокойно може да го направите на уголемен шрифт, брайл или с диктофон.
- Към продавача в магазина, както и към другите клиенти, следва да се обръщаме вежливо.
- При мерене на дрехи, трябва да се внимава да не бъдат изцапани и замърсени от изпускане на земята, червило, грим, мръсни ръце и пр.
- При избора на стоки трябва да се внимава да не се смачкат, повредят, разопаковат, разпилеят или деформират по какъвто и да е начин.
- При всяка покупка се издава касова бележка, която е добре да се запази, особено ако стоката е с по-висока цена. При закупуването на електроуреди и други стоки с гаранция, касовият бон се пази заедно с гаранционната карта.
- Полезно е да се знае правилото, че клиентът винаги има право, но това правило трябва да се прилага с мярка, възпитание и такт.
- В повечето магазини найлоновите торбички с дръжки се заплащат. Безплатни са само тези без дръжки.
- Стоките може да се заменят в повечето големи магазини, обикновено в определен срок. Желателно е ако не сте сигурни в качеството на дадена стока и не сте убедени, че ще я задържите, предварително да се информирате за условията на връщане или замяна.
Няма как да не обърнем внимание и на посещение в МОЛ. В него обикновено се намират 6 типа търговски обекти:
- Магазини за всякакви стоки: дрехи, обувки, техника, детски стоки и др.;
- Офиси на мобилни оператори, банки, застрахователни дружества и др.;
- Заведения за бързо хранене, ресторанти, кафенета и др.
- Увеселителна част: кино салони, зали за боулинг, детски площадки и др.;
- Супермаркети от типа Лекси, Т-маркет,Била и др.;
- Други търговски обекти: аптеки, оптики, цветарски магазини и др.
Моловете са много големи търговски обекти и уменията за ориентиране и мобилност тук са много ценни. Добре би било при първите си посещения напълно слепите да бъдат придружени от инструктор по ОМ или виждащи приятели и роднини. На всеки етаж до ескалаторите са поставени указателни табели с магазините на този етаж, а понякога и на другите етажи, които лицата с остатъчно зрение биха могли да разгледат. В МОЛ-овете винаги по коридорите има охранители, които може да помолите за помощ и ориентиране. Също така близо до главния вход се намира гише Информация. Нужно е също да се запознаете предварително с местата в МОЛ-а, които биха могли да ви затруднят – ескалатори, въртящи се врати и др.
Най-новият вид услуга е пазаруването по интернет. Безспорно това е голямо улеснение, защото спестява обикаляне и време, но крие и опасност от измама. Ще дам някои практически съвета, които могат да осигурят известна сигурност при този тип пазаруване:
1. Трябва да се внимава дали съответният сайт е достоверен. Има сайтове, които имитират оригиналните. Това може да се разбере чрез внимателен поглед върху сайта и адреса му.
2. Четете внимателно инструкциите, публикувани в електронния магазин, за това как се поръчват продуктите и дали към вече поръчания продукт не е добавена друга стока, която иначе не бихте купили.
3. Запознайте се със сроковете за доставката и условията на плащане.
4. Добре е да прочетете отзивите за електронния магазин във форумите.
Специалистите твърдят, че има достатъчно стабилни електронни магазини, които са заели своето място на пазара.
Последните месеци ни показаха, че този вид пазаруване ще се разширява все повече. Не се страхувайте да се възползвате от него. Това би Ви улеснило, разбира се като прилагате съответните мерки за сигурност.
Надявам са да съм била полезна и изчерпателна.

Галина Петрова

Използвани материали от интернет и „Формиране на полезни умения при зрително затруднени ученици“ – М. Цветкова-Арсова, В. Арабаджиева, Ж. Бъчварова.

Добави отговор

Назад към