Запитване.

Модератор: bisolnev

Добави отговор
Joly
Мнения: 2
Регистриран на: Пон Мар 16, 2020 2:03 pm
Име: Йолина
Фамилия: Петрова
Лице със зрителни увреждания: да

Запитване.

Мнение от Joly » Пон Мар 16, 2020 6:13 pm

Как може сляпородено дете да се научи да връзва обувките си? И на колко години трябва да започне това обучение?

redaktor
Site Admin
Мнения: 116
Регистриран на: Чет Окт 03, 2013 11:15 am
Име: Стоян
Фамилия: Зайков
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да

Re: Запитване.

Мнение от redaktor » Пет Мар 20, 2020 9:21 pm

Това е умение, което родителите си мислят, че е много трудно за усвояване. Но практиката показва друго. Едно сляпородено дете, без допълнителни увреждания, може да усвои това умение в рамките на няколко учебни часа.
Нека мислим, че връзването на обувки, още преди първи клас, ще помогне на детето да има по-голяма самостоятелност и ще го научи да използва правилно личните си вещи. Още от най-ранна детска възраст децата трябва да се научат да разпознават своите обувки, да ги обуват и събуват самостоятелно.
Подходящо е да се започне с различаването на лява и дясна обувка. Това става най-добре по вътрешната извивка. Така децата се научават да разпознават своите обувки не само по модела, но и по материала, от който са направени. След това се преминава към обуване и събуване, като при необходимост може да се използва обувалка. Също трябва да развием умения за правилно поставяне на обувките на определени места.
Можем да ги запознаем също със съществуващите на пазара почистващи препарати и гъбички за поддържане на обувките. Може да се направят няколко упражнения за почистване на обувките. Така децата се научават не само да си обуват и събуват обувките, но се грижат и за чистотата им.
За да е по-интересно на децата всички тези упражнения могат да се проведат под формата на игра. Например да се влезе в роля: Отиване на гости.
След това може да се премине към усвояване на умението за връзване на обувки. Това умение не е от лесните за сляпородените деца, но както казах в началото, при правилна мотивация и добре развита финна моторика, може да се усвои бързо. За съжаление някои родители наблягат на купуването на обувки с ципове или лепенки от велкро, но това т.н. улеснение пречи за усвояване на умението за връзване на обувки. Може да се започне с нанизването на връзките, което още повече развива финната моторика и тактилността на пръстите. След това минаваме към самото връзване. Добре е първоначално обувката (маратонки, кецове или др.) да се сложи на масата или в скута. (Разбира се след добро измиване, дезинфекциране и подсушаване.). Започваме с показване на начина на връзване. Това може да стане по два начина: детето опипва нашите ръце, за да разбере движенията или ние хващаме неговите ръце и му показваме какво да прави. По някога са необходими многократни повторения или умението да се раздели на отделни по-малки операции. След като това умение се усвои при събута обувка, можем да обуем обувките и да повторим връзването (няколко пъти).
Изисква се търпение и настойчивост, както от страна на родителя, така и от детето. Но тези усилия съвсем скоро ще се увенчаят с успех. Самите родители ще осъзнаят колко възнаграждаващо е да видят как се справя и колко самостоятелно е тяхното зрително затруднено дете. Такива дребни отговорности падат от плещите им и те ще имат повече време за други по-важни неща, свързани с детето им.

Галина Петрова

Използвана литература:
М. Цветкова-Арсова, В. Арабаджиева, Ж. Бъчварова - Формиране на полезни умения при зрително затруднени ученици - методическо ръководство.

Добави отговор

Назад към