Първо посещение на психолог
Модератор: bisolnev
-
- Мнения: 7
- Регистриран на: Пет Фев 08, 2019 10:38 am
- Име: Nadya
- Фамилия: Mikova
- Роднина (близък) на лице с увреждане: да
Първо посещение на психолог
Здравейте, предстои ни посещение на психологическа консултация за първи път, как трябва да се подготвим? Колко време ще продължи и изобщо, има ли нещо специално, което да имаме предвид?
-
- Site Admin
- Мнения: 136
- Регистриран на: Чет Окт 03, 2013 11:15 am
- Име: Стоян
- Фамилия: Зайков
- Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да
Re: Първо посещение на психолог
Здравейте,
Процесът на консултиране е уникален процес, в който в особена връзка влизат клиентът и консултантът. В неговото протичане се разграничават няколко етапа:
1 стадий: ИЗСЛЕДВАНЕ
Целите са: изграждане на подпомагащи отношения, изясняване на проблеми и определяне на приоритети. Консултирането започва със споделянето на проблема от клиента. Свързано е с различни допускания. Например клиентът често не осъзнава точно проблема, а изясняването му е условие за изграждането на нова перспектива. Много важен аспект от изясняването е насърчаването на клиента да бъде конкретен по отношение на своите мисли и чувства. В първия етап е важно да се следва принципът „Тук и сега” – разговорите върху миналото имат смисъл само, ако са свързани с настоящето. Задават се отворени (но не прекалено) въпроси, които трябва да насочват клиента към изследване на проблема. Основната цел на първата среща между клиент и консултант е т. нар „Свързване” между тях. Проява на емпатийно отношение, разбиращо и подкрепящо поведение. Важно е клиентът да разбере, че консултантът търпеливо и изслушващо „ще върви“ с него по пътя към промяната.
Първата среща обикновено се свързва с много и различни страхове и очаквания от страна на клиента. Консултантът трябва да може да отговори и на незададените въпроси, така че да успокои клиента и да го избави от напрежението, което изпитва заради новите ситуация, обстановка, роля.
В първия етап на консултирането се изяснява и преформулира проблемът, определят се и се подреждат приоритетите. Приключването на първата среща предполага достигане до позитивно преживяване, потвърждаване на съгласието за оказване на помощ, запазване на открития тон, сърдечността, откритостта, насочване на вниманието към следващата среща.
2 стадий: РАЗБИРАНЕ
Преосмисляне на проблемната ситуация и собствените възможности. Целите са: изработване на нова перспектива за виждане на проблема, откриване на възможности за по-добро бъдеще, трансформиране на възможностите в цели, поддържане на подпомагащите отношения.
Новата перспектива освобождава клиента от затвореността и безпомощността, от блокирането за възможностите за търсене на нов смисъл. Постепенно в процеса на разговорите, при равносметка за своя живот, клиентът започва да открива нов смисъл. Втората фаза е най-продължителна в процеса на консултирането. Продължава толкова време, колкото клиентът сам пожелае.
3 стадий: ОСМИСЛЯНЕ
Осмисляне на целите и изработване на планове за дейности, чрез които те да се обективизират, идентифициране на силните страни на клиента, прекратяване на подпомагащите отношения. Ако вторият стадий е свързан с въпроса ”какво искам да постигна”, то третият е свързан с въпроса ”какво трябва да направя, за да постигна това, което искам?” Техниките, които подпомагат оформянето на целите са: представяне на едно различно бъдеще; откриване на перспективи, изграждане на съждения. За да се трансформират целите в дейности е нужно първо да се обсъдят възможните дейности за постигането на отделните цели. Клиентът би могъл да се откаже от целите си, ако се страхува от провала или от риска, ако приема „наградата” като недостатъчна.
На този стадий работните отношения достигат своя край – приближаването към промяната е приближаване и към края на консултативния процес. До тук се стига, ако е налице отчужденост от предишните мисли, чувства и поведение; е изградена нова смислова и ценностна система; нови самооценка, самоуважение и самоприемане; отвореност към себе си и другите. Срещите приключват, когато клиентът стигне до извода, че може да постигне това, което иска и когато може самостоятелно да се справи със ситуацията.
Планирането на края освен, че обобщава постигнатото, дава възможност на клиента да осмисли своите преживявания, свързани с раздялата.
В психологическото консултиране намират приложение почти всички психотерапевтични методи и техники. Определящ е избраният терапевтичния подход и изискването за работа на съзнателно психологично ниво.
Моля, обърнете внимание, че съм отговорила на въпроса съвсем общо, позовавайки се на основни принципи в консултирането. В психологията съществуват стотици школи и направления. Как ще протече Вашият процес на консултиране и какви техники ще се използват, колко ще продължи и т. н зависи от конкретната специализация на Вашия консултант и предпочитаните от него методи на работа. Освен това много зависи и от спецификата на проблема, за който търсите помощ, от възрастта, личните характеристики и предпочитания на консултирания или консултираните, ако става дума за двойка/семейство.
Не е необходима специална подготовка от Ваша страна, освен да фокусирате вниманието си върху проблема, който искате да се обсъди, да бъдете максимално честни и открити, за да получите възможно най-адекватна подкрепа. Помнете, че консултантът не е морален съдник и няма да Ви порицава за нищо, както и че всичко, което споделите на Вашия психолог, ще бъде пазено в пълна тайна. Това са правила, които са част от професионалната етика, без значение в какво направление е специализирал консултантът, и без значение дали става дума за присъствени или онлайн консултации. Не се колебайте да му кажете, че сте за първи път и не сте наясно с процеса – всичко ще Ви бъде обяснено и ще знаете какво да очаквате от консултациите. Попитайте всичко, което Ви интересува за организацията на срещите ви с психолога – колко често ще бъдат и с каква продължителност. Това обикновено се уговаря между двете страни според конкретния случай и предпочитанията, като най-стандартно срещите са един път седмично с продължителност 60-90 минути, но това има своите изключения.
Имате право по всяко време да прекъснете процеса и да се откажете, ако не се чувствате разбрани, но моят съвет е да си дадете време и да не очаквате от психолога “четене на лекции”, магически решения на проблемите от една или две срещи. Подобен подход няма да Ви донесе никаква полза. Добрите и трайни резултати изискват време, задълбочено осмисляне и отговорно участие от страна на консултирания. Може би единствено с изключение на първата среща, Вие ще бъдете активната страна.
Литература: Р. Стаматов „Ти и аз” , М. Хаджийски „Основи на консултативната терапия”
Иво Тонева
психолог
Процесът на консултиране е уникален процес, в който в особена връзка влизат клиентът и консултантът. В неговото протичане се разграничават няколко етапа:
1 стадий: ИЗСЛЕДВАНЕ
Целите са: изграждане на подпомагащи отношения, изясняване на проблеми и определяне на приоритети. Консултирането започва със споделянето на проблема от клиента. Свързано е с различни допускания. Например клиентът често не осъзнава точно проблема, а изясняването му е условие за изграждането на нова перспектива. Много важен аспект от изясняването е насърчаването на клиента да бъде конкретен по отношение на своите мисли и чувства. В първия етап е важно да се следва принципът „Тук и сега” – разговорите върху миналото имат смисъл само, ако са свързани с настоящето. Задават се отворени (но не прекалено) въпроси, които трябва да насочват клиента към изследване на проблема. Основната цел на първата среща между клиент и консултант е т. нар „Свързване” между тях. Проява на емпатийно отношение, разбиращо и подкрепящо поведение. Важно е клиентът да разбере, че консултантът търпеливо и изслушващо „ще върви“ с него по пътя към промяната.
Първата среща обикновено се свързва с много и различни страхове и очаквания от страна на клиента. Консултантът трябва да може да отговори и на незададените въпроси, така че да успокои клиента и да го избави от напрежението, което изпитва заради новите ситуация, обстановка, роля.
В първия етап на консултирането се изяснява и преформулира проблемът, определят се и се подреждат приоритетите. Приключването на първата среща предполага достигане до позитивно преживяване, потвърждаване на съгласието за оказване на помощ, запазване на открития тон, сърдечността, откритостта, насочване на вниманието към следващата среща.
2 стадий: РАЗБИРАНЕ
Преосмисляне на проблемната ситуация и собствените възможности. Целите са: изработване на нова перспектива за виждане на проблема, откриване на възможности за по-добро бъдеще, трансформиране на възможностите в цели, поддържане на подпомагащите отношения.
Новата перспектива освобождава клиента от затвореността и безпомощността, от блокирането за възможностите за търсене на нов смисъл. Постепенно в процеса на разговорите, при равносметка за своя живот, клиентът започва да открива нов смисъл. Втората фаза е най-продължителна в процеса на консултирането. Продължава толкова време, колкото клиентът сам пожелае.
3 стадий: ОСМИСЛЯНЕ
Осмисляне на целите и изработване на планове за дейности, чрез които те да се обективизират, идентифициране на силните страни на клиента, прекратяване на подпомагащите отношения. Ако вторият стадий е свързан с въпроса ”какво искам да постигна”, то третият е свързан с въпроса ”какво трябва да направя, за да постигна това, което искам?” Техниките, които подпомагат оформянето на целите са: представяне на едно различно бъдеще; откриване на перспективи, изграждане на съждения. За да се трансформират целите в дейности е нужно първо да се обсъдят възможните дейности за постигането на отделните цели. Клиентът би могъл да се откаже от целите си, ако се страхува от провала или от риска, ако приема „наградата” като недостатъчна.
На този стадий работните отношения достигат своя край – приближаването към промяната е приближаване и към края на консултативния процес. До тук се стига, ако е налице отчужденост от предишните мисли, чувства и поведение; е изградена нова смислова и ценностна система; нови самооценка, самоуважение и самоприемане; отвореност към себе си и другите. Срещите приключват, когато клиентът стигне до извода, че може да постигне това, което иска и когато може самостоятелно да се справи със ситуацията.
Планирането на края освен, че обобщава постигнатото, дава възможност на клиента да осмисли своите преживявания, свързани с раздялата.
В психологическото консултиране намират приложение почти всички психотерапевтични методи и техники. Определящ е избраният терапевтичния подход и изискването за работа на съзнателно психологично ниво.
Моля, обърнете внимание, че съм отговорила на въпроса съвсем общо, позовавайки се на основни принципи в консултирането. В психологията съществуват стотици школи и направления. Как ще протече Вашият процес на консултиране и какви техники ще се използват, колко ще продължи и т. н зависи от конкретната специализация на Вашия консултант и предпочитаните от него методи на работа. Освен това много зависи и от спецификата на проблема, за който търсите помощ, от възрастта, личните характеристики и предпочитания на консултирания или консултираните, ако става дума за двойка/семейство.
Не е необходима специална подготовка от Ваша страна, освен да фокусирате вниманието си върху проблема, който искате да се обсъди, да бъдете максимално честни и открити, за да получите възможно най-адекватна подкрепа. Помнете, че консултантът не е морален съдник и няма да Ви порицава за нищо, както и че всичко, което споделите на Вашия психолог, ще бъде пазено в пълна тайна. Това са правила, които са част от професионалната етика, без значение в какво направление е специализирал консултантът, и без значение дали става дума за присъствени или онлайн консултации. Не се колебайте да му кажете, че сте за първи път и не сте наясно с процеса – всичко ще Ви бъде обяснено и ще знаете какво да очаквате от консултациите. Попитайте всичко, което Ви интересува за организацията на срещите ви с психолога – колко често ще бъдат и с каква продължителност. Това обикновено се уговаря между двете страни според конкретния случай и предпочитанията, като най-стандартно срещите са един път седмично с продължителност 60-90 минути, но това има своите изключения.
Имате право по всяко време да прекъснете процеса и да се откажете, ако не се чувствате разбрани, но моят съвет е да си дадете време и да не очаквате от психолога “четене на лекции”, магически решения на проблемите от една или две срещи. Подобен подход няма да Ви донесе никаква полза. Добрите и трайни резултати изискват време, задълбочено осмисляне и отговорно участие от страна на консултирания. Може би единствено с изключение на първата среща, Вие ще бъдете активната страна.
Литература: Р. Стаматов „Ти и аз” , М. Хаджийски „Основи на консултативната терапия”
Иво Тонева
психолог