Стрес

Модератор: bisolnev

Добави отговор
Николина
Мнения: 2
Регистриран на: Пон Апр 21, 2014 1:30 pm
Име: Николина
Фамилия: Манолова
Лице със зрителни увреждания: да
Лице с други увреждания: да

Стрес

Мнение от Николина » Пон Апр 21, 2014 1:45 pm

Наскоро бях на доктор. Казах му, че главата често ме боли, лесно се уморявам, не мога да спя, а доктора отвърна, че не съм болна, а всичко е от стрес. Написа ми рецепта за витамини и ми препоръча да излизам на разходка, да слушам музика и да отида на психолог. Кажете ми какво е точно стрес и как да се избавя от него?

bisolnev
Мнения: 110
Регистриран на: Пет Мар 15, 2013 2:04 pm
Име: Георги
Фамилия: Бисолнев
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да
Преподавател: да

Re: Стрес

Мнение от bisolnev » Пон Апр 21, 2014 5:35 pm

Здравейте, Николина!

Искам да Ви успокоя, че самият стрес не е заболяване. Той е защитна реакция, усещане от нашите реакции към дадени събития, които могат да бъдат различни – както положителни, така и отрицателни. Такива са например пенсиониране, раздяла с близък човек, преместване в друго жилище или град, сключване на брак, раждане на дете, хронично заболяване.

Симптомите на стреса може да бъдат поведенчески, емоционални и физически в зависимост от особеностите на отделния човек.
Поведенческите промени включват барабанене с пръсти, потропване с крак, импулсивни действия, слаба концентрация, трудности при вземане на решения, семейни конфликти, увеличена употреба на кафе, цигари, алкохол или лекарства, занемаряване на външния вид, промени в навиците, намалени социални контакти и др.
При стрес често хората имат лошо настроение, пристъпи на паника, чувство за безпомощност и несигурност, мотивацията им е ниска, стават заядливи и раздразнителни, изпитват гняв и проявяват необичайна агресия, сънуват кошмари и имат понижено самочувствие, не изпитват удоволствие от извършваните дейности.
Физическите симптоми са главоболие, проблеми със съня /инсомния или прекалено спане/, резки промени в теглото, умора, отслабена имунна система, мускулно напрежение, болки в гърба, пресъхване на устата или повишено слюноотделяне, трудности при преглъщането, също при говорене и заекване, пробождания в сърдечната област, високо кръвно налягане и др.

Николина,
Вие сте посочили физически симптоми на стрес като главоболие, умора, проблеми със съня. Първата стъпка да се справите със стреса е да се опитате да определите кой и какво Ви кара да се чувствате по този начин и как Вие реагирате на стресогенните фактори. Уточнявайки ги, може да сведете до минимум стресовите ситуации, които зависят от Вас, като направите някои промени.
По време на стрес организмът изразходва хранителните вещества много по-бързо от обикновено. Затова е препоръчително да се храните редовно и в спокойна обстановка, да консумирате повече плодове и зеленчуци, пълнозърнести храни, храни, богати на витамини А, В, С, калций, магнезий, селен и незаменими мастни киселини. Добре е също да намалите приема на кофеин и алкохол.

За справяне със стреса съществуват различни алтернативни способи. Музикотерапията е достъпен метод за всички. Затова Вашият лекар, Николина, Ви е препоръчал да слушате музика, която харесвате, за да се чувствате комфортно. Полезно е също да слушате звуците на природата: шумът на прибоя, на дъжда, пеенето на птиците, шепотът на листата. Това ще Ви помогне да приведете в ред емоциите си. Записите на флейта или роял, класическите произведения на Бах, Моцарт, Вивалди или древноиндийската музика на Гандхарва Веда също ще помогнат за успокояване и настройване на положителна вълна.

Николина, може да използвате отпускащи етерични масла - за масаж, във ваната, за вдишване от изпарител или напръскани върху кърпа. В някои случаи аромотерапията /вдишването на определени аромати/ има незабавен ефект за намаляване на стреса чрез повишаване на настроението, намаляване на тревожността и подпомагане на фокуса и концентрацията. Популярните масла, предназначени за намаляване на стреса и умствената умора включват лавандула, кипарис и розмарин.

Всекидневните 30-минутни енергични физически упражнения „изгарят“ излишъците от стресови хормони в кръвта и повишават нивото на ендорфините - химическите вещества, повдигащи настроението. Много добър начин както за релакс, така и за поддържане на формата са танците, заниманията с йога и дихателните упражнения. Може да си приготвяте и чайове от успокояващи билки като лайка, валериана, липов цвят.

Ако посочените способи не Ви помогнат, Николина, не се стеснявайте да потърсите специализирана помощ от психолог или психотерапевт. Това е важно, защото прекомерния и продължителен стрес води до различни заболявания и колкото по-рано се вземат мерки, толкова по-добре и по-удовлетворена ще се чувствате в ежедневието си.

Използвана литература:
„Стрес без дистрес“, Х. Селие
„Психология на стреса“, Л. Китаев

Иванка Филева – експерт психолог

Добави отговор

Назад към