Причини за агресията при деца

Модератор: bisolnev

Добави отговор
Пенкови
Мнения: 1
Регистриран на: Пет Апр 11, 2014 4:29 pm
Име: Таня и Ивайло
Фамилия: Пенкови
Лице със зрителни увреждания: да
Роднина (близък) на лице с увреждане: да

Причини за агресията при деца

Мнение от Пенкови » Пет Апр 11, 2014 5:51 pm

Ние сме възрастни хора и обичаме да се разхождаме из квартала. Напоследък забелязваме, че децата на нашата улица, но също и в близкото училище са много груби помежду си, по най-малкия повод са склонни към агресивни физически разправи. На какво се дължи тази промяна у децата и какви са причините според Вас?
Предварително Ви благодарим за отговора.
С уважение,
Таня и Ивайло Пенкови

Иванка Филева
Мнения: 4
Регистриран на: Нед Фев 16, 2014 7:02 pm
Име: Иванка
Фамилия: Филева
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да

Re: Причини за агресията при деца

Мнение от Иванка Филева » Нед Апр 20, 2014 10:21 am

Семейство Пенкови,

За появата на агресия влияят различни фактори. Наблюдавайки агресивните действия на другите, човек може да преразгледа ограничението на своето поведение: за другите е позволено, значи и за мен също.

Не е необходимо на живо да се репетират образци на агресивно поведение – тяхното символично изобразяване във филмите, телевизионните предавания, електронните игри, литературата са напълно достатъчни за формиране ефекта на научаване от наблюдателя.

Станалият свидетел на насилие човек открива за себе си нови граници на агресия, които преди са липсвали в поведението му. Постоянното наблюдение на сцени на насилие води до загуба на емоционално възприемане на агресията и чуждата болка. В резултат така свиква с насилието, че престава да го разглежда като неприемлива форма на поведение.

Когато става дума за дете трябва да спомена, че за повечето деца основен източник на агресивно поведение е семейството. Много изследвания показват, че за семействата на агресивни деца са характерни особени взаимоотношения между техните членове. Подобни тенденции се описват от психолозите като „цикъл на насилие“. Децата са склонни да възпроизведат такива взаимоотношения, каквито „практикуват“ родителите им помежду си. Когато пораснат и встъпят в брак, те използват отрепетираните способи за разрешаване на конфликти и ги предават на своите деца чрез характерния стил на дисциплина. Подобни тенденции се наблюдават и в самата личност – това е така наречения „принцип на спиралата“.

Децата от „неблагополучни“ семейства са неподготвени за системни учебни занимания. Те са раздразнителни, по-възбудими и това усложнява усвояването на учебния материал, довежда до трудности и неудачи в учението. Но вместо да получат помощ в училище и вкъщи, децата слушат само обвинения, че са мързеливи, глупави, нямат желание да учат. Непрекъснато ги наказват. Липсата на одобрение и помощ от страна на възрастните /родители, учители/ в основната им дейност – учението, водят до блокиране на важни за децата в тази възраст потребности /одобрение на околните, самоуважение/. Постепенно в тях се създава дълбок вътрешен дискомфорт. Стремейки се да намерят изход от това състояние, подрастващите се опитват да компенсират училищните проблеми с грубост, нарушение на дисциплината, да търсят други, достъпни средства за самоутвърждаване.

Изграждането на градската среда също може да окаже влияние върху агресивното поведение. Проучване върху жилищните типологии показва, че в големите, безлични блокове, където обитателите не могат да се различават от чуждите хора, вероятността от насилие нараства. Опасността от агресия е най-голяма в пространствата за общо ползване: коридори, входове, асансьори, стълбища. Голямата анонимност също води до агресивност.

Иванка Филева, експерт психолог

Добави отговор

Назад към