Съвременното ни общество преживява изключително странни времена, трудностите и спецификите на които в огромна степен засягат и образователната сфера. В още по-голяма степен те засягат образованието и обучението на децата със зрителни затруднения – било то в масово училище с интегрирано обучение, или в специлизираните училища за деца с нарушено зрение.
Тази календарна година, в която сме на път да преживеем на два пъти пълно затваряне на училищата за неизвестен период от време и преминаване към онлайн форма на обучение, включва в себе си две поредни академични години – 2019/2020 г. и 2020/2021 г. Учители (масови и ресурсни), психолози, логопеди, екипи по подкрепа, родители и деца се сблъскват с огромни предизвикателства пред организирането и осъществяването на учебния процес. През м. март 2020 г., когато училищата в България и по света затвориха, повечето от преподавателите и педагозите нямаха опит с провеждането на онлайн обучение, продължаващо дълъг период от време. Наистина, в миналото е имало периоди на извънредни ваканции – обикновено през зимния период – грипни и т.нар. „дървени“ ваканции, но никога те не са продължавали толкова дълго. В момента се намираме на прага на поредния „локдаун“, който ще засегне именно и изцяло системата на образованието – детски градини, училища, университети. Считам, че един систематизиран материал в помощ на учителите на деца със зрителни затруднения би бил много полезен и актуален точно в този момент, в който отново преминаваме към новите методи за преподаване и предоставяне на информация. В статията ще откриете стратегии и ресурси, които вероятно ще бъдат полезни на много от вас. Насочени са както към учителите, така и към родителите, и се надявам, че ще използвате някои от тях при организирането и провеждането на онлайн обучението на вашите ученици със зрителни увреждания. Разбира се, тъй като непрекъснато проучвам и откривам нови източници, дейности и обучителни стратегии, ще продължа да ги споделям тук и в бъдещи материали.
Подгответе учениците си
Преподавателите в България започнаха от рано да се подготвят за възможността за онлайн обучение, като повечето от тях още от лятото се заеха със създаването на виртуални класни стаи и профили на учениците за тях. В края на ноември имаха няколко дни, за да се приготвят всички за предстоящото затваряне на учебните заведения на 27.11.2020 г. и въпреки че преподавателите вероятно са занесли у дома си материали и ресурси, които са сметнали, че ще са им необходими за дистанционното обучение, то вероятно не са успели да вземат всичко. Трудността идваше от факта, че не знаеха колко точно материали да занесат в домашния си офис, тъй като цялото общество не знае точно колко дълго ще продължи очакваното затваряне на учебните заведения. Засега то е обявено да продължи 3 седмици, но едва ли някой очаква училищата и детските ясли и градини да отворят врати два дни преди Коледа. Личният ми съвет е да използват оставащите няколко присъствени дни, за да подготвят своите ученици със зрителни затруднения за това, което предстои. Отделете време, за да се свържете и поговорите с всеки един от тях поотделно. Убедете се, че всеки ученик има и може да осъществи достъп до обучителните платформи, които ще използвате и е наясно как да провежда конферентни разговори. Ако на някой от учениците ви трябва да се направи оценка на функционалното зрение и на възможностите за използване на обучителни канали, направете я колкото е възможно по-скоро, като се фокусирате върху наблюдения от класната стая и въпроси, които изискват директна оценка и би било трудно да се преценят при конферентен разговор. Обсъдете въпроса и с другите учители и училищни екипи. Какви стратегии за инструкции ще използват те? По какъв най-добър начин можете да подкрепите ученика? Напомнете на екипите да използват информация и платформи, които са достъпни. Ако учениците използват помощни технологии, уверете се, че и семействата им са наясно как могат да работят с тях, и да оказват помощ, ако и когато е необходимо. Работете мултидисциплинарно. Не се изморяваме да напомняме, че в Националния център за рехабилитация на слепи работят специалисти, посветили се на обучението на лица със зрителни увреждания с използване на специални технически средства, на компютърни програми и приложения. Те винаги ще откликнат в случай на нужда както от цялостно обучение, така и при конкретно възникнал проблем.
Планиране на обучението
Разберете на каква платформа ще трябва да работите и как администраторите ще искат да документирате времето, което отделяте на всеки ученик, а и как ще отчитате извършената работа. Според вида на използваната платформа ви съветвам в нея да добавите и приветствено съобщение до родителите, както и списък с дейностите и специфичните ресурси за Индивидуалния учебен план. Повечето учители осигуряват достъп до страницата за учениците (който е ограничен само до зони, имащи отношение към индивидуалните им цели) и осигуряват достъп за директорите и администраторите, за да могат да видят какви дейности се предоставят. Освен това проучванията ми сочат, че по време на предишната карантина , както и сега планирано е, когато учителите ще работят от вкъщи, повечето от да тях създават Google документ, в който добавят дневните си контакти с членовете на екипа, дейностите и допълнителните проекти, по които работят за подкрепа на зрително затруднените ученици. Можете също така да споделяте дейности чрез Microsoft 365, ако училището ви го използва. Това е една много добра опция, тъй като можете да работите онлайн или офлайн, което е идеално, в случай, че интернет връзката ви прекъсне или не е стабилна.
Нормално би било в първия ден от онлайн обучението интернет връзката да не издържи на повишеното потребление, или да възникнат някакви аварийни ситуации. Помислете за алтернативни начини да уведомите семействата на учениците си, че нямате интернет връзка, и че ще сте на линия веднага, щом това е възможно. Междувременно работете върху създаването на дейности с учениците си и отчетете времето, което се използвали за това.
Подготовка за ученици, използващи Брайл
Тази есен подготовката за това, че най-вероятно в даден момент от време ще се премине към онлайн обучение, започна още през лятото. Учителите имаха готовност да изпратят учебните материали на учениците по домовете им. Всеки учител трябваше да се срещне с всеки ученик, и да се изготви съвместен план с всички колеги за обучението на учениците със зрителни затруднения. За ученици, следващи индивидуален учебен план, които работят с Брайл, бих препоръчала да им се предоставят за домашно ползване следните неща, в зависимост от интересите им, които биха предали голяма гъвкавост при пресъздаването на учебния материал, използвайки наличните у дома материали.
• Брайлова книга с вицове и хумористични истории (Повечето деца обожават вицове, а хуморът определено помага в тези времена на несигурност и стрес). Потърсете онлайн вицове, подходящи за деца. В НЦРС разполагаме с Брайлов принтер и това, което правим, е да направим плоскопечатно копие за родителите, и Брайлово копие за учениците. Върху брайловите копия написваме с плоскопечатен шрифт заглавията на книгите, както и номерата на страниците. А на плоскопечатните издания отбелязваме къде ще има нова страница в брайловото копие.
• Брайлово издание с текстове на песни. Избираме любимите песни на учениците си и правим и плоскопечатно копие за родителите, подобно на това с вицовете.
• Плоскопечатни и брайлови картички с продукти за пазаруване. Предварително молим учениците да изброят любимите си храни, напитки, продукти, както и тези, които обичайно се купуват от домакинствата им, така че да знаем кои са обичайните храни за домовете им.
• Плоскопечатни/брайлови картички на стаите в дома им. Предварително сме помолили учениците да изброят стаите в дома им и използваме наименованията, които те ни дават, за да направим картичките с думи, които те използват и са им познати.
• Плоскопечатни/ брайлови картички с любимите им предмети/играчки. Предварително сме помолили учениците да изброят техните любими предмети, дейности и играчки, които са разположени в различни части на домовете им.
Разбира се това са само примерни варианти, които следва да се адаптират спрямо възрастта, интересите и нивото на Брайлова подготовка на всеки индивидуален ученик.
Тези изходни материали осигуряват стабилна основа за дейности, които бихме могли да създадем, използвайки тези ресурси. За по-малките ученици това биха могли да бъдат различни видове игри, в които основната им задача ще бъде да упражняват четенето си на Брайл. Можем да използваме този методи, за да накараме по-големите ученици да създават дейности, насочени към професията, използвайки налични у дома материали. Предмет на тези идеи ще бъде следваща статия.
Дейности за ученици, които в момента се обучават на Брайлова грамотност
В идеалния случай преподавателите по Брайл са имали възможност да използват тези няколко дни предварително известие, че предстои затваряне на училища и ресурсни центрове, и са подготвили учениците си с брайлови плочки с азбуката и други помощни материали за брайлово обучение. Някои учители може да не са имали нужното време, в такъв случай идеалното би било, ако учениците имат у дома си някакви устройства за брайлови записки. Ако това е така, може да им дадете задачи за писане, и след това да упражняват гладкостта на четенето си като изчитат това, което са написали. Можете също така да подберете подходящи текстове или изречения, които да им прочитате/издиктувате/изпращате по електронен път, а те да възпроизвеждат на Брайл. По този начин могат да участват и членове на семейството или други възрастни, които не знаят Брайл, а учителят само да проверява написаното. Ако ученикът има брайлов дисплей, изпратете му имейл и го насърчете да намери файла и да го прочете. Можете също така да изпратите на семействата със зрително затруднени ученици различни таблици на Брайл. Ако желаете да видите някои примерни такива специално в сферата на зрително затруднените ученици, изпратете имейл, и ще ви изпратя. Съществува и вариант да използвате приложение за споделяне на екран с ученика, като по този начин му показвате работните задачи.
За ученици, развиващи в момента уменията си за работа с клавиатура и изучаващи клавишни команди
Съветвам ви да се свържете с учителя по компютърна грамотност за зрително затруднени, и да потърсите неговото съдействие. В НЦРС работи такъв експерт с дългогодишен опит в обучението на зрително затруднени ученици и възрастни, който може да ви бъде от помощ и да ви предостави клавишните команди. Копирайте ги в Word документ или Google документ и изпратете на всеки ученик със зрителни затруднения списък с клавишни команди. Изпратете им и файлове с упражнения, които те да редактират и форматират.
Ученици, използващи технологии за подпомагане на слабото зрение
Ако имате ученици, които използват технологии и устройства за слабовиждащи, най-добрият вариант е те да бъдат мобилни устройства и да бъдат налични при тях в домовете им. Можете да продължите подкрепата си като им отправяте различни предложения как да се упражняват в използването на устройствата/приложенията си. Ако ученикът използва увеличител/лупа, накарайте го да чете посредством нея различните надписи из къщата. В условията на настоящото затваряне на учебните заведения излизането от домовете не е забранено, възползвайте се от това. Поставете различни видове задачи на учениците си. Накарайте ги да се разходят из квартала си и да преброят всички червени табели/билбордове, които видят по пътя си. Или – накарайте ги да се разходят в рамките на 1 час в позната обстановка и да преброят колко зелени коли ще срещнат за това време. Или – помолете ги, заедно с приятел или член на семейството да се разходят до непознато място и да „начертаят“ карта на маршрута, отбелязвайки всички съществени обекти по пътя. Вариантите могат да бъдат безброй, същественото е да мотивирате учениците да използват и развиват остатъчното си зрение.
Считам, че в голяма степен обхванах основните идеи и средства за реализация на продължаващата подкрепа от страна на учителите спрямо учениците им с нарушено зрение. Разбира се, връзката е добре да бъде както мултиекипна, така и двустранна. Много е важна подкрепящата среда от страна на семейството и е добре да насочим усилия и в тази насока.
Ако решите, че можем да разгледаме в по-големи детайли някой от гореизложените аспекти, не се колебайте да зададете въпросите и предложенията си в съответните теми и подтеми на форума.
Аз, от своя страна, ще продължа да разглеждам и анализирам и други аспекти от дистанционното обучение на ученици със зрителни увреждания и в следващи статии.
Използвани са материали от https://www.teachingvisuallyimpaired.c ... ction.html
Вероника Кертикова-Тъпчева
Предизвикателствата пред и на онлайн обучението на ученици със зрителни затруднения
Модератор: bisolnev
-
- Site Admin
- Мнения: 136
- Регистриран на: Чет Окт 03, 2013 11:15 am
- Име: Стоян
- Фамилия: Зайков
- Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да
Онлайн обучението на ученици със зрителни затруднения – 2 част
Публикуваната предния месец статия за онлайн обучението на зрително затруднени ученици предизвика голям интерес сред четящите форума и получихме множество запитвания и молби за уточняваща информация. С оглед широкия обществен отзвук, реших да продължа и разширя темата, оказала се толкова актуална и наболяла.
Помощни технологии
Незрящите или зрително затруднените ученици често зависят от подкрепата на помощните технологии, за да осъществят достъпа си до инструкции и учебна среда. Помощните технологии могат да бъдат „високо-“ или „ниско-“ технологични. Когато е възможно и удачно, по време на дистанционното обучение училищата могат да заемат на учениците помощни технологични устройства и инструменти. При все, че много ученици използват компютри, таблети и други лични устройства, достъпът до екранни четци, увеличители и брайлови дисплеи е силно ограничен.
Дистанционно обучение за ученици с достъп до технологии и интернет
Повечето ученици и семействата им, живеещи в големите населени места, имат налични технологии и надеждна интернет връзка, които им позволяват да имат достъп до широк кръг от образователни варианти в зависимост от конкретно избрания от техните преподаватели. Някои от тях ученици разполагат с големи екрани на устройствата си, а други използват малки таблети или смартфони. Това е важно да се отбележи и да се има предвид, защото някои от средствата за информация или характеристиките им могат да бъдат трудно проследими и/или достъпни на малки екрани. Добре е преподавателите на ученици със зрителни затруднения да осъществят индивидуална връзка с всеки един от тях или неговото семейство и се информират как семейството предвижда да се осъществява дистанционното обучение – с какво устройство разполага ученикът, ще има ли самостоятелна стая, в която ще може да го ползва, с каква операционна система е, с каква големина на екрана. Съветвам ви да обсъдите всички тези технически въпроси предварително, и ако е нужно, да се консултирате и/или помолите за помощ и съдействие от преподавател по Информационни технологии, в най-добрия случай такъв, запознат с устройствата и софтуера, специално разработен и използван от хора със зрителни затруднения.
Комуникационни опции
Накратко ще представим основните канали, по които се осъществява връзката учител-ученици в периода на глобалната пандемия в България.
• Zoom е една от най-популярните платформи, която удължи времето на видео разговорите в свободния абонаментен план. Можете да го използвате както за видео разговори с учениците, така и за споделяне на екрана. Платформата е една от най-достъпните и лесни за използване от крайния потрбител.
• Microsoft направиха безплатен целия пакет Office 365 за ученици и учители, които живеят в райони, засегнати от затварянето на училищата поради коронавирусната пандемия. Можете да се възползвате от програмата PowerPoints за създаване на интерактивни PowerPoint дейности за учениците си. Можете също така да се възползвате от Microsoft Teams, за да провеждате видео разговори и споделяне на екран.
• Google разполага с нарастващ брой безплатни платформи, които можете да използвате. Google Meet е един добър начин за осъществяване на видео разговори и споделяне на екрана с учениците.
• Електронна поща Разбира се, електронната поща ще продължи да се използва като основно средство за комуникация с екипите/семействата, за да се убедим, че ученикът може да осъществи достъп до инструкциите и знае как да стигне до дейностите за зрително затруднени ученици.
• Viber – в случаите, в които не е нужна директна връзка лице-в-лице в реално време с учениците, много от преподавателите предпочитат да използват това приложение. Подходящо е за задаване на домашна работа, както и за методическо инструктиране на родителите как да проведат учебни занимания с децата си.
Характеристиките за достъп
Всяко едно онлайн съдържание трябва да позволява определени променливи в характеристиките за достъп, като увеличаване размера на шрифта, контраста на цветовете, използването на главни букви в печатния текст и дигитална лупа. Първото затваряне на училища и детски градини през пролетта на тази година доведе до рязко увеличаване на онлайн обучителните варианти. В тях се включиха повечето издателства на учебна литература, видео и уеб канали, които разрешиха безплатен онлайн достъп до ресурсите си. Повечето от тях могат да се използват и от зрително затруднените ученици с помощта на подходящите характеристики на достъп. Възникна и необходимостта учителите и педагозите да се свържат със семействата и да обучат самите родители и като цяло възрастните, грижещи се за децата, как да използват технологиите и характеристиките за достъп за детето. Педагозите имаха възможността да проучат характеристиките на достъпност на различни платформи за онлайн срещи като Zoom, Google Meet, и Microsoft Teams. Много е важно, избирайки платформата за електронно обучение, да тествате нейните характеристики преди да пристъпите към него. Наистина отнема време, но създаването на ориентири за достъпността или схематично изложение за отделните ученици може да бъде полезно за тях и за семействата им. За семейства с достъп до технологии като електронен четец или таблет, би било полезно да им помогнете да намерят и инсталират безплатни приложения в областта на обществените библиотеки за свободен достъп, като по този начин да имат достъп до съдържанието им у дома. Приложенията за електронните четци включват такива характеристики на достъпа като цвят на текста и размер, както и възможността за подчертаване или отбелязване на части от текста. Чрез приложенията за обществени библиотеки обикновено аудио книгите са на разположение за заемане чрез свалянето им на устройства като смартфон или таблет.
Дистанционно обучение за ученици без достъп до интернет и/или технологии
Възможно е някои ученици да нямат достъп до технологии или стабилна интернет връзка, или пък ученикът може да не е физически и интелектуално готов да използва сложна технология като платформите за онлайн срещи. Така педагозите и доставчиците на услуги може би ще трябва да осигурят „офлайн“ подкрепа по отношение на инструкциите и материалите за тях.
Практическо обучение
За ученици, които нямат достъп до интернет, практически задания и обучение, основаващо се на изработване на проекти, може да се окаже добро творческо решение. За напълно незрящите или учениците с остатъчно зрение ръчните задания могат да обхващат комуникационни стратегии, упражняване на ориентиране и мобилност, на умения за самостоятелен живот и още много други. За някои от тях това може да се окаже уникална възможност за установяване на връзка с членовете на семейството посредством съвместни занимания. Семействата и учениците могат да усъвършенстват изграждането на умения по ориентиране и мобилност и двигателна моторика докато участват в такива ежедневни дейности като придвижване в домашна среда, приготвяне на закуска, зареждане и пускане на пералня, грижи за домашен любимец, извършването на прости научни експерименти и т.н. с допълнителната подкрепа от страна на снимкова комуникация или последователност на действия и рутина, подготвени от учителите.
Офлайн технологии
Някои семейства може би имат достъп единствено до технологии като DVD плеър или компютър без интернет. Видео файлове могат да бъдат споделяни със семейства в DVD формат или на флаш памет (преносими устройства за съхранение на информация). Определено онлайн съдържание също може да бъде достигнато офлайн или на компютър или таблет. Семействата може да осъществяват временен достъп до интернет в някоя „гореща точка“ или зона с безплатен безжичен интернет и да свалят съдържанието, за да могат учениците да го ползват у дома си. Такъв пример биха могли да бъдат множеството безплатни образователни приложения, които работят и офлайн – необходим е временен достъп до интернет за сваляне и инсталиране на приложението, а последващата работа и занимания с него се извършват офлайн, у дома. Повечето семейства в България, дори и тези с най-нисък социален и финансов статус, имат телевизия и радио у дома. Планирането на дейности, базиращи се на различни телевизионни или радио предавания и филми също имат добро отражение върху уменията на зрително затруднените ученици – за слушане с разбиране, четене с разбиране, анализ на история, математически изчисления, ежедневна математика, писане и социални умения.
Други варианти
В допълнение на горните, настолните игри и игрите с карти могат също да бъдат използвани като инструменти за обучение. Общоизвестните и достъпни настолни игри и игрите с карти са всъщност вид инвестиция в математика, грамотност и социални умения, като в същото време дават възможност на семействата (включително братя и сестри, които също са участници в дистанционно обучение) за сближаване и общуване. Играчките като конструкторите Лего и други подобни могат да бъдат използвани за дейности по предмети като Наука, Технологии, Инженерство и Математика. За игри с карти като Уно и играчки като Лего могат да бъдат открити инструкции или материали в брайлов или аудио формат. Досега не сме срещнали такива на български език, но при желание от страна на родители и/или учители, можем да съдействаме за изготвянето им.
В следващи материали ще публикуваме практически насоки за организиране и осъществяване на онлайн обучение от страна на учителите. Тъй като нещата, които трябва да се споменат и предложат са много, ще ги отделим в съответна тема, за по-голяма прегледност.
Вероника Кертикова –Тъпчева
По материали от:
https://www.teachingvisuallyimpaired.co ... tion.html#
https://www.isbe.net/Documents/B-VI-Ide ... ndemic.pdf
https://www.pathstoliteracy.org/blog/co ... g-covid-19
https://www.afb.org/blog/topic/coronavirus-covid-19
https://www.aph.org/educational-resourc ... -teachers/
Помощни технологии
Незрящите или зрително затруднените ученици често зависят от подкрепата на помощните технологии, за да осъществят достъпа си до инструкции и учебна среда. Помощните технологии могат да бъдат „високо-“ или „ниско-“ технологични. Когато е възможно и удачно, по време на дистанционното обучение училищата могат да заемат на учениците помощни технологични устройства и инструменти. При все, че много ученици използват компютри, таблети и други лични устройства, достъпът до екранни четци, увеличители и брайлови дисплеи е силно ограничен.
Дистанционно обучение за ученици с достъп до технологии и интернет
Повечето ученици и семействата им, живеещи в големите населени места, имат налични технологии и надеждна интернет връзка, които им позволяват да имат достъп до широк кръг от образователни варианти в зависимост от конкретно избрания от техните преподаватели. Някои от тях ученици разполагат с големи екрани на устройствата си, а други използват малки таблети или смартфони. Това е важно да се отбележи и да се има предвид, защото някои от средствата за информация или характеристиките им могат да бъдат трудно проследими и/или достъпни на малки екрани. Добре е преподавателите на ученици със зрителни затруднения да осъществят индивидуална връзка с всеки един от тях или неговото семейство и се информират как семейството предвижда да се осъществява дистанционното обучение – с какво устройство разполага ученикът, ще има ли самостоятелна стая, в която ще може да го ползва, с каква операционна система е, с каква големина на екрана. Съветвам ви да обсъдите всички тези технически въпроси предварително, и ако е нужно, да се консултирате и/или помолите за помощ и съдействие от преподавател по Информационни технологии, в най-добрия случай такъв, запознат с устройствата и софтуера, специално разработен и използван от хора със зрителни затруднения.
Комуникационни опции
Накратко ще представим основните канали, по които се осъществява връзката учител-ученици в периода на глобалната пандемия в България.
• Zoom е една от най-популярните платформи, която удължи времето на видео разговорите в свободния абонаментен план. Можете да го използвате както за видео разговори с учениците, така и за споделяне на екрана. Платформата е една от най-достъпните и лесни за използване от крайния потрбител.
• Microsoft направиха безплатен целия пакет Office 365 за ученици и учители, които живеят в райони, засегнати от затварянето на училищата поради коронавирусната пандемия. Можете да се възползвате от програмата PowerPoints за създаване на интерактивни PowerPoint дейности за учениците си. Можете също така да се възползвате от Microsoft Teams, за да провеждате видео разговори и споделяне на екран.
• Google разполага с нарастващ брой безплатни платформи, които можете да използвате. Google Meet е един добър начин за осъществяване на видео разговори и споделяне на екрана с учениците.
• Електронна поща Разбира се, електронната поща ще продължи да се използва като основно средство за комуникация с екипите/семействата, за да се убедим, че ученикът може да осъществи достъп до инструкциите и знае как да стигне до дейностите за зрително затруднени ученици.
• Viber – в случаите, в които не е нужна директна връзка лице-в-лице в реално време с учениците, много от преподавателите предпочитат да използват това приложение. Подходящо е за задаване на домашна работа, както и за методическо инструктиране на родителите как да проведат учебни занимания с децата си.
Характеристиките за достъп
Всяко едно онлайн съдържание трябва да позволява определени променливи в характеристиките за достъп, като увеличаване размера на шрифта, контраста на цветовете, използването на главни букви в печатния текст и дигитална лупа. Първото затваряне на училища и детски градини през пролетта на тази година доведе до рязко увеличаване на онлайн обучителните варианти. В тях се включиха повечето издателства на учебна литература, видео и уеб канали, които разрешиха безплатен онлайн достъп до ресурсите си. Повечето от тях могат да се използват и от зрително затруднените ученици с помощта на подходящите характеристики на достъп. Възникна и необходимостта учителите и педагозите да се свържат със семействата и да обучат самите родители и като цяло възрастните, грижещи се за децата, как да използват технологиите и характеристиките за достъп за детето. Педагозите имаха възможността да проучат характеристиките на достъпност на различни платформи за онлайн срещи като Zoom, Google Meet, и Microsoft Teams. Много е важно, избирайки платформата за електронно обучение, да тествате нейните характеристики преди да пристъпите към него. Наистина отнема време, но създаването на ориентири за достъпността или схематично изложение за отделните ученици може да бъде полезно за тях и за семействата им. За семейства с достъп до технологии като електронен четец или таблет, би било полезно да им помогнете да намерят и инсталират безплатни приложения в областта на обществените библиотеки за свободен достъп, като по този начин да имат достъп до съдържанието им у дома. Приложенията за електронните четци включват такива характеристики на достъпа като цвят на текста и размер, както и възможността за подчертаване или отбелязване на части от текста. Чрез приложенията за обществени библиотеки обикновено аудио книгите са на разположение за заемане чрез свалянето им на устройства като смартфон или таблет.
Дистанционно обучение за ученици без достъп до интернет и/или технологии
Възможно е някои ученици да нямат достъп до технологии или стабилна интернет връзка, или пък ученикът може да не е физически и интелектуално готов да използва сложна технология като платформите за онлайн срещи. Така педагозите и доставчиците на услуги може би ще трябва да осигурят „офлайн“ подкрепа по отношение на инструкциите и материалите за тях.
Практическо обучение
За ученици, които нямат достъп до интернет, практически задания и обучение, основаващо се на изработване на проекти, може да се окаже добро творческо решение. За напълно незрящите или учениците с остатъчно зрение ръчните задания могат да обхващат комуникационни стратегии, упражняване на ориентиране и мобилност, на умения за самостоятелен живот и още много други. За някои от тях това може да се окаже уникална възможност за установяване на връзка с членовете на семейството посредством съвместни занимания. Семействата и учениците могат да усъвършенстват изграждането на умения по ориентиране и мобилност и двигателна моторика докато участват в такива ежедневни дейности като придвижване в домашна среда, приготвяне на закуска, зареждане и пускане на пералня, грижи за домашен любимец, извършването на прости научни експерименти и т.н. с допълнителната подкрепа от страна на снимкова комуникация или последователност на действия и рутина, подготвени от учителите.
Офлайн технологии
Някои семейства може би имат достъп единствено до технологии като DVD плеър или компютър без интернет. Видео файлове могат да бъдат споделяни със семейства в DVD формат или на флаш памет (преносими устройства за съхранение на информация). Определено онлайн съдържание също може да бъде достигнато офлайн или на компютър или таблет. Семействата може да осъществяват временен достъп до интернет в някоя „гореща точка“ или зона с безплатен безжичен интернет и да свалят съдържанието, за да могат учениците да го ползват у дома си. Такъв пример биха могли да бъдат множеството безплатни образователни приложения, които работят и офлайн – необходим е временен достъп до интернет за сваляне и инсталиране на приложението, а последващата работа и занимания с него се извършват офлайн, у дома. Повечето семейства в България, дори и тези с най-нисък социален и финансов статус, имат телевизия и радио у дома. Планирането на дейности, базиращи се на различни телевизионни или радио предавания и филми също имат добро отражение върху уменията на зрително затруднените ученици – за слушане с разбиране, четене с разбиране, анализ на история, математически изчисления, ежедневна математика, писане и социални умения.
Други варианти
В допълнение на горните, настолните игри и игрите с карти могат също да бъдат използвани като инструменти за обучение. Общоизвестните и достъпни настолни игри и игрите с карти са всъщност вид инвестиция в математика, грамотност и социални умения, като в същото време дават възможност на семействата (включително братя и сестри, които също са участници в дистанционно обучение) за сближаване и общуване. Играчките като конструкторите Лего и други подобни могат да бъдат използвани за дейности по предмети като Наука, Технологии, Инженерство и Математика. За игри с карти като Уно и играчки като Лего могат да бъдат открити инструкции или материали в брайлов или аудио формат. Досега не сме срещнали такива на български език, но при желание от страна на родители и/или учители, можем да съдействаме за изготвянето им.
В следващи материали ще публикуваме практически насоки за организиране и осъществяване на онлайн обучение от страна на учителите. Тъй като нещата, които трябва да се споменат и предложат са много, ще ги отделим в съответна тема, за по-голяма прегледност.
Вероника Кертикова –Тъпчева
По материали от:
https://www.teachingvisuallyimpaired.co ... tion.html#
https://www.isbe.net/Documents/B-VI-Ide ... ndemic.pdf
https://www.pathstoliteracy.org/blog/co ... g-covid-19
https://www.afb.org/blog/topic/coronavirus-covid-19
https://www.aph.org/educational-resourc ... -teachers/
-
- Site Admin
- Мнения: 136
- Регистриран на: Чет Окт 03, 2013 11:15 am
- Име: Стоян
- Фамилия: Зайков
- Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да
Онлайн преподаването на ученици със зрителни затруднения в горните класове на средните училища и във висши учебни заведе
Онлайн преподаването на ученици със зрителни затруднения в горните класове на средните училища и във висши учебни заведения
Свидетели сме на поредното затваряне на учебните заведения без някой да може да прогнозира точно колко дълго ще продължи то. Обсъждат се варианти за тяхното поетапно отваряне или отваряне на смени. Едно е сигурно – дистанционното обучение на децата, учениците, студентите ще продължи значително по-дълго, отколкото би ни се искало на всички нас. Затова смятам, че темата е актуална, постоянно променяща се, с огромни възможности за дискутиране. Всички ние като общество – родители, преподаватели, педагогически състав, институции – трябва да възможно за качественото и достъпно дистанционно образование на младите хора. Това в още по-голяма степен важи за случаите, в които се касае за обучаващи се със зрителни затруднения.
Всички предложения, които ще прочетете по-долу, се основават и на натрупания досега опит, и на новите условия и възможности, които ни предоставя технологичния напредък. Лицата със зрителни увреждания използват онлайн пространството за учене, обучение, организиране и разпространение на знания от самото създаване на интернет.
Онлайн преподаване и достъпност
Прехвърлянето на обучителния процес в онлайн форма е възможност за изграждане на достъпността му из основи. Ако вече използвате и работите чрез онлайн курсове, вероятно сте запознати с тези базисни стратегии на достъпното обучение:
Описание на визуалната информация и команда alt-text за всички изображения и видео файлове
Заглавия и/или транскрипция за всички видео файлове
PDF файлове с OCR (Optical Character Recognition – оптично разпознаване на символи) за достъп през екранни четци
Проверка чрез инструмент – например Webaim - за достъпност през екранен четец.
Ако онлайн обучението Ви се основава на лекции
Можете да записвате или предавате на живо лекциите си. Много приложения могат да помогнат с генерирането на текст от аудио. Те могат да бъдат интегрирани и в срещи през Зуум. Можете също така да дадете на някой студент задачата да води записки за всички студенти в Гугъл документи или други подобни платформи. Това ще помогне на останалите да се концентрират, докато един човек записва какво е било казано.
Помислете и за други алтернативни видео канали, тъй като Зуум може да не успее да се справи с толкова много допълнителни потребители. Полезни алтернативи биха могли да бъдат дискусионни групи, малки групи за дискусии в Гугъл документи, предоставящи обратна връзка, малки групи с текстови вериги и обратна връзка.
Ако курсът Ви е предимно дискусионен
Качеството на видео връзката зависи изключително много от броя потребители в една сесия. Помолете всички студенти да се представят, когато взимат думата – „Здравейте, аз съм…“. Можете да създадете дискусионни групи с предварително зададени въпроси, които се генерират в подходящото време, използвайки специализиран университетски софтуер. Някои версии поддържат възможности и за оценяване, както и за преброяване на присъстващите. За дискусии са много подходящи и платформи като GroupMe или Гугъл документи.
Малки групови дискусии в големи потоци могат лесно да бъдат организирани чрез разпределяне на студентите на групи и размяната на мейли между тях или текстови документи или текстови съобщения. Можете да ги помолите да дадат обратна информация чрез споделен документ или в дискусионна група.
Помислете за гъвкаво разпределение на времето. Държите ли студентите да участват по време на редовните часове за лекции, или предпочитате да сте по-адаптивни. Не е необходимо дискутирането да се случва по време на лекциите в реално време. Може да ги насрочите за края на седмицата. Също така, ако има много болни студенти, нормално е те да нямат сили и възможности да участват в 90-минутна дискусионна група или лекция. Не би било излишно, ако отпуснете допълнително време за приключване на дискусиите и заданията.
Дайте допълнителни кредити на студентите, ако предадат добре оформени записки по предмета или по съществените дискусионни въпроси, които да могат да се използват от зрително затруднените им колеги!
Не наказвайте студентите за правописни или граматически грешки! Допълнителният когнитивен товар от толкова много водене на записки (или създаване на текст чрез гласовите технологии) вероятно съвсем усложнява нещата за тях.
Ако в курса Ви са включени тестове, контролни и писмени работи
Би трябвало лесно да внедрите тестове и контролни в университетския софтуер за управление на курсове.
Предаването на проекти и писмени работи онлайн също би трябвало да е внедрено.
Ако курсът Ви предвижда изработването на проекти
Преминаването към онлайн обучение е добра възможност за насърчаване на дигитални проекти като подкастове, карти и интерактивни дневници. Не забравяйте проверката за достъпност и включете описания на изображенията.
Ако курсът Ви изисква изготвяне на презентации
Използвайте лекционните презентации като възможност да окуражавате студентите да включват описания на изображенията и прост език, да разпространяват копия чрез електронен достъп и да обмислят формата на презентация.
Когато се подготвяте за онлайн преподаване:
Използвайте въпросници, за да си сверите часовника със студентите
Примерни въпроси:
Имате ли надеждна интернет връзка и компютър у дома за нуждите на онлайн обучението? Компютърът ви разполага ли с камера, ако се наложи да се използва Зуум или друга опция за видео конферентна връзка?
Имате ли някакви други изисквания по отношение на достъпността на онлайн обучението (нaпример текстове, налични в различни формати, записи на разговори, специфични подходи към дискусионните стаи или предпочитание към видео дискусия пред дискусионна стая)?
Предложете помощ – лична или съдействие за връзка с институция, ако установите, че зрително затруднените Ви студенти се нуждаят от помощ за достъп до който и да е било от ресурсите, включително и от храна, подслон, медицинска помощ, психологическа помощ и наставничество, грижа за децата, превоз или достъп до технологии.
Проверете дали не са възникнали нови нужди спрямо достъпността
Обсъдете със студентите си изискванията им спрямо достъпа им до онлайн материалите. Може би такива не е имало досега, ако до момента лекционният курс е бил присъствен. Може да имат нужда от достъп до екранен четец, по-кратко екранно време, транскрибиране в реално време или някакви други мерки.
Помислете да снижите изискванията си за продължителността на екранното време за лица, които получават мигренни пристъпи или други подобни здравни оплаквания вследствие на лошо зрение. Възможни решения на проблема биха могли да бъдат предоставянето на текста за разпечатване или участието в Зуум срещи без видео, само с аудио.
Разпитайте за достъпа им до интернет или техническата обезпеченост
Попитайте зрително затруднените си студенти дали имат добра налична интернет връзка и технологична обезпеченост. Не приемайте априори, че всеки има достъп до бърз интернет или камера за включвания на живо. Подгответе се за неминуемите прекъсвания на връзката на живо.
Симулирайте проблем в онлайн обучението
Назначете оценяване на лекционния курс по средата на семестъра! Помолете студентите да работят в малки групи (с дигитален достъп) и да се опитат да възпрепятстват или „хакнат“ обучителния процес. Използвайте възможността, за да усъвършенствате лекционния курс, поправяйки откритите слаби места.
Създайте солидарност, взаимопомощ и чувство на взаимосвързаност
Изградете елементи на приятелство и обвързаност, за да се противопоставите на социалната изолация! Започнете лекциите като попитате студентите как се чувстват! Насърчавайте ги да поддържат връзка един с друг! Не се съмнявайте, че всички положени усилилия ще ви се отплатят и възвърнат във времето, имайки за резултат качествено проведено онлайн обучение, въпреки всички неудобства и недостатъци, с които то е свързано.
Вероника Кертикова-Тъпчева
По материали от:
https://www.pathstoliteracy.org/blog/co ... g-covid-19
https://www.mapping-access.com/blog-1/2 ... f-covid-19
https://www.dropbox.com/s/0eod2dnqvm95l ... .docx?dl=0
Свидетели сме на поредното затваряне на учебните заведения без някой да може да прогнозира точно колко дълго ще продължи то. Обсъждат се варианти за тяхното поетапно отваряне или отваряне на смени. Едно е сигурно – дистанционното обучение на децата, учениците, студентите ще продължи значително по-дълго, отколкото би ни се искало на всички нас. Затова смятам, че темата е актуална, постоянно променяща се, с огромни възможности за дискутиране. Всички ние като общество – родители, преподаватели, педагогически състав, институции – трябва да възможно за качественото и достъпно дистанционно образование на младите хора. Това в още по-голяма степен важи за случаите, в които се касае за обучаващи се със зрителни затруднения.
Всички предложения, които ще прочетете по-долу, се основават и на натрупания досега опит, и на новите условия и възможности, които ни предоставя технологичния напредък. Лицата със зрителни увреждания използват онлайн пространството за учене, обучение, организиране и разпространение на знания от самото създаване на интернет.
Онлайн преподаване и достъпност
Прехвърлянето на обучителния процес в онлайн форма е възможност за изграждане на достъпността му из основи. Ако вече използвате и работите чрез онлайн курсове, вероятно сте запознати с тези базисни стратегии на достъпното обучение:
Описание на визуалната информация и команда alt-text за всички изображения и видео файлове
Заглавия и/или транскрипция за всички видео файлове
PDF файлове с OCR (Optical Character Recognition – оптично разпознаване на символи) за достъп през екранни четци
Проверка чрез инструмент – например Webaim - за достъпност през екранен четец.
Ако онлайн обучението Ви се основава на лекции
Можете да записвате или предавате на живо лекциите си. Много приложения могат да помогнат с генерирането на текст от аудио. Те могат да бъдат интегрирани и в срещи през Зуум. Можете също така да дадете на някой студент задачата да води записки за всички студенти в Гугъл документи или други подобни платформи. Това ще помогне на останалите да се концентрират, докато един човек записва какво е било казано.
Помислете и за други алтернативни видео канали, тъй като Зуум може да не успее да се справи с толкова много допълнителни потребители. Полезни алтернативи биха могли да бъдат дискусионни групи, малки групи за дискусии в Гугъл документи, предоставящи обратна връзка, малки групи с текстови вериги и обратна връзка.
Ако курсът Ви е предимно дискусионен
Качеството на видео връзката зависи изключително много от броя потребители в една сесия. Помолете всички студенти да се представят, когато взимат думата – „Здравейте, аз съм…“. Можете да създадете дискусионни групи с предварително зададени въпроси, които се генерират в подходящото време, използвайки специализиран университетски софтуер. Някои версии поддържат възможности и за оценяване, както и за преброяване на присъстващите. За дискусии са много подходящи и платформи като GroupMe или Гугъл документи.
Малки групови дискусии в големи потоци могат лесно да бъдат организирани чрез разпределяне на студентите на групи и размяната на мейли между тях или текстови документи или текстови съобщения. Можете да ги помолите да дадат обратна информация чрез споделен документ или в дискусионна група.
Помислете за гъвкаво разпределение на времето. Държите ли студентите да участват по време на редовните часове за лекции, или предпочитате да сте по-адаптивни. Не е необходимо дискутирането да се случва по време на лекциите в реално време. Може да ги насрочите за края на седмицата. Също така, ако има много болни студенти, нормално е те да нямат сили и възможности да участват в 90-минутна дискусионна група или лекция. Не би било излишно, ако отпуснете допълнително време за приключване на дискусиите и заданията.
Дайте допълнителни кредити на студентите, ако предадат добре оформени записки по предмета или по съществените дискусионни въпроси, които да могат да се използват от зрително затруднените им колеги!
Не наказвайте студентите за правописни или граматически грешки! Допълнителният когнитивен товар от толкова много водене на записки (или създаване на текст чрез гласовите технологии) вероятно съвсем усложнява нещата за тях.
Ако в курса Ви са включени тестове, контролни и писмени работи
Би трябвало лесно да внедрите тестове и контролни в университетския софтуер за управление на курсове.
Предаването на проекти и писмени работи онлайн също би трябвало да е внедрено.
Ако курсът Ви предвижда изработването на проекти
Преминаването към онлайн обучение е добра възможност за насърчаване на дигитални проекти като подкастове, карти и интерактивни дневници. Не забравяйте проверката за достъпност и включете описания на изображенията.
Ако курсът Ви изисква изготвяне на презентации
Използвайте лекционните презентации като възможност да окуражавате студентите да включват описания на изображенията и прост език, да разпространяват копия чрез електронен достъп и да обмислят формата на презентация.
Когато се подготвяте за онлайн преподаване:
Използвайте въпросници, за да си сверите часовника със студентите
Примерни въпроси:
Имате ли надеждна интернет връзка и компютър у дома за нуждите на онлайн обучението? Компютърът ви разполага ли с камера, ако се наложи да се използва Зуум или друга опция за видео конферентна връзка?
Имате ли някакви други изисквания по отношение на достъпността на онлайн обучението (нaпример текстове, налични в различни формати, записи на разговори, специфични подходи към дискусионните стаи или предпочитание към видео дискусия пред дискусионна стая)?
Предложете помощ – лична или съдействие за връзка с институция, ако установите, че зрително затруднените Ви студенти се нуждаят от помощ за достъп до който и да е било от ресурсите, включително и от храна, подслон, медицинска помощ, психологическа помощ и наставничество, грижа за децата, превоз или достъп до технологии.
Проверете дали не са възникнали нови нужди спрямо достъпността
Обсъдете със студентите си изискванията им спрямо достъпа им до онлайн материалите. Може би такива не е имало досега, ако до момента лекционният курс е бил присъствен. Може да имат нужда от достъп до екранен четец, по-кратко екранно време, транскрибиране в реално време или някакви други мерки.
Помислете да снижите изискванията си за продължителността на екранното време за лица, които получават мигренни пристъпи или други подобни здравни оплаквания вследствие на лошо зрение. Възможни решения на проблема биха могли да бъдат предоставянето на текста за разпечатване или участието в Зуум срещи без видео, само с аудио.
Разпитайте за достъпа им до интернет или техническата обезпеченост
Попитайте зрително затруднените си студенти дали имат добра налична интернет връзка и технологична обезпеченост. Не приемайте априори, че всеки има достъп до бърз интернет или камера за включвания на живо. Подгответе се за неминуемите прекъсвания на връзката на живо.
Симулирайте проблем в онлайн обучението
Назначете оценяване на лекционния курс по средата на семестъра! Помолете студентите да работят в малки групи (с дигитален достъп) и да се опитат да възпрепятстват или „хакнат“ обучителния процес. Използвайте възможността, за да усъвършенствате лекционния курс, поправяйки откритите слаби места.
Създайте солидарност, взаимопомощ и чувство на взаимосвързаност
Изградете елементи на приятелство и обвързаност, за да се противопоставите на социалната изолация! Започнете лекциите като попитате студентите как се чувстват! Насърчавайте ги да поддържат връзка един с друг! Не се съмнявайте, че всички положени усилилия ще ви се отплатят и възвърнат във времето, имайки за резултат качествено проведено онлайн обучение, въпреки всички неудобства и недостатъци, с които то е свързано.
Вероника Кертикова-Тъпчева
По материали от:
https://www.pathstoliteracy.org/blog/co ... g-covid-19
https://www.mapping-access.com/blog-1/2 ... f-covid-19
https://www.dropbox.com/s/0eod2dnqvm95l ... .docx?dl=0