Адаптация на интегрирани деца в уч. среда

Модератор: bisolnev

Добави отговор
JordankaGuncheva
Мнения: 0
Регистриран на: Сря Юли 03, 2013 11:48 am
Име: Jordanka
Фамилия: Guncheva
Лице със зрителни увреждания: да

Адаптация на интегрирани деца в уч. среда

Мнение от JordankaGuncheva » Сря Юли 03, 2013 12:05 pm

До каква степен, обикновената училищна среда може да се адаптира към деца с нарушено зрение?

bisolnev
Мнения: 110
Регистриран на: Пет Мар 15, 2013 2:04 pm
Име: Георги
Фамилия: Бисолнев
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да
Преподавател: да

Re: Адаптация на интегрирани деца в уч. среда

Мнение от bisolnev » Пет Юли 05, 2013 3:17 pm

Основна концепция в адаптирането на околната среда е т.нар. универсален дизайн. Това означава, че всяка една адаптация или производство на различни уреди, прибори и апарати, трябва лесно да бъдат използвани от всички хора – със и без увреждания. Адаптирането на училищната среда се разделя на малко пространство – вътре в сградата и голямо пространство – двора и околността. Няма възможност за подробен отговор, което означава, че ще се опитам да отбележа най-същественото. Адаптирането на училищната среда може да се осъществи в три главни направления: визуален, тактилен и слухов.
1. Визуалният достъп до околната среда вътре в сграда включва три основни елемента:
- Контраст и цветове вътре в сградата, което е свързано с маркиране в контрастни цветове на стълбища, врати, перила, завои, кръстосване на коридори и някои опасни места.
- Осветление. За слабо виждащи ученици то следва да бъде на три нива: 500, 750 и 1000 лукса в класната стая. Неправилно е да се смята, че стълбищата и сервизните помещения следва да се осветят по-слабо.
- Необходимо е поставяне на подходящи надписи, означения, символи и др.
2. Тактилен достъп. Тук става въпрос за използване на различни подови настилки, различна текстура за отделни секции от сградата, различни дръжки на вратите към опасни места като помещения на парното отопление и пр.
Зрителните и тактилните адаптации могат да се приложат и в двора и околността на училището. Същественото е да се избягват препятствия, да се подобри ориентирането и предотвратят опасности. Могат да се спестят няколко стъпала, да се маркират неравности, да се поставят предпазни перила и да се направи улеснен достъп до входовете.
3. Слухов достъп. Това означава поставяне на звукови маяци и използване на звукови светофари.

Професор В. Радулов

Добави отговор

Назад към