Ранна интервенция за деца с увреждания

Модератор: bisolnev

Добави отговор
redaktor
Site Admin
Мнения: 55
Регистриран на: Чет Окт 03, 2013 11:15 am
Име: Стоян
Фамилия: Зайков
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да

Ранна интервенция за деца с увреждания

Мнение от redaktor » Пет Яну 04, 2019 8:41 pm

Ранната интервенция представлява система от услуги, ресурси и подкрепа за деца с увреждания и/или специфични потребности в периода от раждането им докъм тригодишна възраст. Предназначението й е да подпомага семействата в грижата и насърчаването на развитието на техните деца.
Участието на членовете на цялото семейство в ранната интервенция е от изключително голямо значение. Подобно на услугите за деца в училищна и предучилищна възраст, услугите по Ранна интервенция започват с оценка и преценка на нуждите на детето и вида подпомагане, предпочитано от родителите или семейството му. Ранната интервенция може да се осъществи в център за ранна интервенция, в детски ясли или градина или в дома на детето. Важно е в екипа по интервенция да има включен учител на деца със зрителни затруднения, който притежава най-добра подготовка за нуждите и специфичните изисквания към обучението на тези деца.
Ранната интервенция е от изключително значение за детето със зрително нарушение, тъй като тя поставя основата за целия обучителен процес през целия му живот. По начало всяко зрително увреждане ограничава възможностите на детето да изучава околния свят. То има нужда от специфични инструкции, модели и възможности да усети с ръцете си формите, съставляващи света около него. Много от идеите за дейностите от полезните умения, които могат да бъдат намерени на нашия сайт, могат да бъдат прилагани за деца от 2 до 6 годишна възраст. Тук сме се постарали да обобщим някои от ключовите моменти, особено важни при работа с малки деца, които имат зрително затруднение.

Основни етапи в детското развитие
Детето със зрителни затруднения обикновено преминава през основните етапи в развитието си по-бавно, отколкото зрящият му връстник. Това не е свързано с липсата на когнитивни умения, тъй като зрителното затруднение е сензорна загуба, и не е свързана с познавателните способности. Някои от елементите на типичното детско развитие не са приложими за дете, напълно или частично изгубило зрението си. Зрението е основното сетиво, което бебета и малки деца използват, за да систематизират и изучават света. Без наличието на постоянна обратна връзка посредством зрението е трудно да се разбере и осъзнае информацията за социалните взаимоотношения и физическата обкръжаваща среда.

Осигурете разнообразие от преживявания
Незрящите бебета не могат да наблюдават действията на околните или да видят предметите и материята около тях. Дори и бебета с остатъчно зрение трудно биха разбрали ограничената зрителна информация, която получават. Съответно те не могат да наблюдават ефекта, който самите техни действия оказват върху предметите, нито пък факта, че предметът продължава да съществува дори и когато не може да бъде докоснат (предметна неизменност) или да наблюдават как другите хора взаимодействат с обектите. Най-доброто средство за обучение си остава предоставянето на възможност на детето да докосне, изследва с ръцете си реални предмети и обекти. Активното моделиране на игрови дейности за детето, участието му в ежедневните дейности на семейството, обясняването на житейските ситуации ще му помогне да придобие познания за хората, предметите и събитията.
Детето най-добре научава нови умения като ги извършва съвместно с Вас. Носенето на бебето в раница или слинг и обяснението на глас какво правите докато готвите или извършвате домакинска работа ще му помогне да направи връзки между явленията в света. Когато детето стане малко по-голямо, му дайте да опипа дървената лъжица или да докосне тигана, преди да ги използвате. Нека детето се превърне в част от преживяването. Разбира се, намерете баланса между насърчаване на докосването и проучаването, и запазване на безопасността на детето. Позволявайки на детето да участва, вие му помагате да разбере процеса. Също така обучението в контекста на естествената дейност придава повече значение на преживяването.

Осигурете тактилно интересни играчки и материали
Много от произведените играчки за бебета и малки деца, които са налични в магазинната мрежа, са много удобни за пипане. Въпреки че те могат да възпроизвеждат различни звуци, материалът, от който са изработени е твърда пластмаса или са пухкави плюшени животни. Добре е да се опитате да намерите или адаптирате играчки така, че детето да може да обследва чрез допир различни материи и текстури. Потърсете нечупливи играчки с интересна материя, тегло и температура. Ако детето има остатъчно зрение, потърсете играчки и материали с висока контрастност, които ще се виждат по-лесно. Играта с истински предмети предоставя на детето различни текстури, но също така и информация за света.
Осигуряването на различни текстури полага основите не само за обучението по Брайл, но и мотивира детето да проучва и съпоставя. Деца с липсващо или частично засегнато зрение често са чувствителни към различни текстури и температури. Сблъсъкът на детето с подобно разнообразие в материята и температурата може да му помогне да ги приеме по-лесно. Това се отнася също и за храната. Съветваме Ви да оставяте играчки и предмети, които възпроизвеждат звуци близо до ръцете на детето, така че то да се научи да протяга ръце, за да ги достигне.

Намалете звуковото разсейване
Внимавайте със звуковото разсейване. Най-добре е да няма постоянно включени радио или телевизор, които да пречат на детето да се фокусира върху другите звуци и върху говора на хората в стаята.

Говорете на детето
Разказвайте на детето какво се случва около него. Намерете баланса между вербалните описания и неспирното бърборене. Давайте кратки, ясни описания на ежедневните дейности и събития. Убедете се, че детето разбира, когато излизате от стаята и го известете, когато се връщате в нея. Разказвайте на детето какво ще вършите преди да започнете. Например кажете на детето, че ще му избършете нослето преди да го избършете.

Братя и сестри
Включете другите си деца в грижата за братчето или сестричето им със зрително нарушение. Въпреки че не трябва да ги насилваме, на по-големите деца може да им хареса да помагат на братчето или сестричето си в дейностите, предложени от учителите или терапевтите.

Създайте устойчива рутина и предвидима смяна на дейностите
Създаването на устойчива рутина ще помогне на детето да се научи да очаква събитията. Когато има предсказуемост и график в ежедневието, детето ще е доволно да открие, че е способно да предвижда какво ще се случи в следващия момент. Подготвяйте детето за всяка смяна на дейността. Ако детето все още не разбира думите/езика, използвайте предмет или докосване, асоциирани със следващата дейност, за да го подготвите какво ще се случи в следващия момент. Например сложете памперса в ръката му преди да го смените с мръсния.

Насърчавайте незрящото или зрително затрудненото дете да се движи
Децата със сериозни зрителни нарушения е възможно да се нуждаят от мотивация да се движат и проучват обектите извън непосредствения им досег. Те може да не са мотивирани да изучават света без да виждат нещата, които да ги примамят. Вероятно се изкушавате да поднесете всичко в ръцете на детето, но така ще му попречите да открива предметите и може да създадете зависимост от околните, които да му поднасят света „на тепсия“. Детето трябва да бъде учено да се придвижва уверено и самостоятелно, за да изучава и се учи от света около себе си. Насърчавайте го да използва остатъчното си зрение, но също така го учете как да използва и другите си сетива, за да прави връзки между нещата в обкръжението си и да ги свързва смислово. Насърчавайте го да учи като слуша, докосва, помирисва.
Насърчавайте детето да държи вдигната главата си и да протяга ръце към предметите, за да се научи да ходи и да изучава света около себе си. Можете да го направите като му помогнете да опознае и разбере тялото си и къде то се намира спрямо останалите предмети и обекти. Това ще постави основите за обучението и уменията по ориентиране и мобилност. Поставянето на дрънкащи гривнички на китките и глезените ще му помогне да осъзнае къде се намират ръчичките и крачетата му. Поставете източници на звуци из къщата (или дневния център), за да му помогнете да се ориентира в дома. Поставете „ловци на сънища“ на входната/задната врата или звънчета на дръжките на вратите. Обезопасете колкото може повече места, които детето да може да изследва безпрепятствено. Ако детето може да ходи, дръжте пода разчистен от вещи, нека вратите на стаите са изцяло отворени или изцяло затворени.

Насърчавайте независимостта
Много добронамерени родители и помощници биха се изкушили да вършат всичко за и вместо детето, което има изцяло или частично изгубено зрение. По-лесно е вие да го свършите, защото изпълнението на една-единствена задача от страна на детето отнема много време. Но в интерес на детето е да не се поддавате на тези импулси. Учете детето на нови умения като извършвате задачите заедно с него, а не вместо него. Въпреки че придобиването на умения може да отнеме повече време, с отделянето на повече усилия, повторения, инвестиране на повече време, детето ще се научи да бъде по-самостоятелно. А това, в крайна сметка, е целта на всеки родител, независимо на дете с или без увреждане.

По материали от:
https://www.teachingvisuallyimpaired.co ... ntion.html
https://www.unicef.org/bulgaria/
http://maritsa.bg/uploads/1473660844-1226652357-168.pdf

Вероника Кертикова-Тъпчева

Добави отговор

Назад към