Страница 1 от 1

Кои качества на зрително затруднения ученик са най-важни?

Публикувано на: Пет Авг 09, 2013 4:50 pm
от IvanIvanov
Кои качества и умения на зрително затруднения ученик са най-важни за успешно интегриране и включване?

Re: Кои качества на зрително затруднения ученик са най-важни

Публикувано на: Вто Авг 13, 2013 7:46 pm
от bisolnev
За да могат да учат и да се обучават по-добре, децата се нуждаят не само от академична подготовка, но и от добро емоционално и социално развитие. Ако внимателно наблюдаваме световната практика, ние ще установим, че настъпва промяна в специфичните нужди на зрително затруднените ученици. До неотдавна като най-важни се смятаха академичните умения и уменията за самостоятелен и независим живот. През последното десетилетие обучението се насочва към една изключително важна трета група от умения – социалните умения и свързаните с тях социални компетенции. Необходимо е да подчертаем, че те са решаващ фактор за успеха на включващото обучение.
Ето защо, разглеждайки подпомагането на интегрираните ученици, първо ще насочим вниманието към тях. Социалните компетенции въздействат върху познавателното, личностното и социалното развитие. Без тях не е възможно да говорим за образователно и социално включване. Фрейзър (2009) описва 2 нива на включване. Включване на микрониво означава вграждане в общността на обикновената класна стая, а придвижването към общността на масовото училище и интегрирането в него се определя като включване на макрониво. Тези две нива на включване са свързани, защото първото моделира второто.
Зрително затруднените, които се справят добре в социалната среда се идентифицират със степента на своята независимост. Това е така, защото те са подготвени да поемат отговорност към себе си и другите и да разбират нуждата от помощ. Те умеят да осъзнават нуждите на равните с тях, те умеят да започват контакт и да го подържат, да участват в разговор и разнообразни дейности. Зрително затруднените с развити социални компетенции не обичат и не допускат да бъдат съжалявани, притежават реалистична представа за себе си и имат високи очаквания за себе си. Зрителното увреждане не може да обясни всички социални трудности.
Според Брус, Харол и Оболенская (2007) социалните компетенции включват:
1. Съвместно и про-социално поведение
2. Въвеждане и поддържане на равностойно приятелство и отношения на възрастните
3. Контрол на агресията и конфликта
4. Развитие на чувството за надмощие и собствена стойност
5. Емоционална регулация и реактивност.
Взаимодействието с виждащите връстници е важен фактор, който определя качеството на живота в бъдеще. Когато разнообразието от взаимодействия се основава на добре развити социални компетенции, последните придобиват съществена роля в дейностите на личността.

Професор В. Радулов