Кой ще обучава интегрирания ученик по ориентиране и моб.

Модератор: bisolnev

Добави отговор
БайсиеЕмин
Мнения: 0
Регистриран на: Чет Окт 03, 2013 5:00 pm
Име: Байсие
Фамилия: Емин
Лице със зрителни увреждания: да

Кой ще обучава интегрирания ученик по ориентиране и моб.

Мнение от БайсиеЕмин » Чет Окт 03, 2013 5:06 pm

Кой ще обучава интегрирания ученик по ориентиране и мобилност?

bisolnev
Мнения: 110
Регистриран на: Пет Мар 15, 2013 2:04 pm
Име: Георги
Фамилия: Бисолнев
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да
Преподавател: да

Re: Кой ще обучава интегрирания ученик по ориентиране и моб.

Мнение от bisolnev » Нед Окт 06, 2013 9:24 pm

Както е известно, зрението има водеща роля в ориентирането и придвижването в малкото и голямото пространство. Слепите и слабовиждащите ученици се затрудняват в бързото откриване на различни места в класната стая, училищната сграда, училищния двор и други места, както и в придвижването си от едно място до друго. Ето защо те се нуждаят от специално обучение по дисциплината Ориентиране и мобилност. То се осъществява от ресурсния учител в извънкласно време или, ако той не е в състояние да го проведе, може да се потърси помощ отвън – например, от специалните училища за деца с нарушено зрение, от рехабилитационни центрове за късноослепели и др.
Ориентирането и мобилността е дисциплина, състояща се от две части:
1. Ориентиране – процесът на използване на сетивата за установяване на положението на собственото тяло в пространството и отношението му спрямо всички останали значими обекти в околната среда.
2. Мобилност – способността за самостоятелно придвижване в пространството, при това целенасочено, ефективно, безопасно и социално приемливо.
Ориентирането предвижда трениране в използване на запазените сетива, за да се събира нужната информация за малкото и голямото пространство. Тези запазени сетива са следните:
1. Слух
2. Тактилност
3. Обоняние
4. Температурни усещания
5. Остатъчно зрение (при слабовиждащи).
Мобилността на свой ред предвижда овладяване на умения за придвижване от едно място до друго, като начините за това са:
1. Самостоятелно придвижване, без помощ
2. С виждащ водач
3. С куче водач
4. С бял бастун
5. С електронни помощни средства.
За ефективното овладяване на който и да е от посочените по-горе начини на придвижване, е нужно запознаване и упражняване на специални техники.
Известно е, че ориентирането и мобилността създават чувството за физическа самостоятелност, която е особено нужна, когато ученикът се обучава в масовото училище, защото това е свързано с придвижване от дома до училището и обратно. За разлика от специалните училища, където има специални учители по тази дисциплина, в обикновеното училище нещата са малко по сложни, но не и не преодолими. Най-добре е ресурсният учител да е специалист по педагогика на зрително затруднените, тъй като той е подготвен да води обучение по мобилност и може да занимава ученика в извънкласно време. Целта е да се усвои ориентирането в училищната сграда, двора и най-необходимия маршрут до училището и обратно до дома. Ресурсният учител може да прави различни предложения за адаптиране на околната училищна среда в малкото и голямото пространство. В това отношение има какво да се желае. От друга страна, както показа практиката, някои ресурсни учители формално се престарават като изискват специална асфалтова алея за интегрираните зрително затруднени ученици, което е не само невъзможно, но настройва училищното ръководство срещу ресурсния учител и ученика. Всичко, в крайна сметка са свежда до добра подготовка и реализъм.

Проф. дпн Владимир Радулов

Добави отговор

Назад към