Страница 1 от 1

Професионална подготовка на интегриран ученик

Публикувано на: Чет Окт 17, 2013 1:31 pm
от МаринБалтаджиев
Как един интегриран ученик може да получи професионална подготовка като обикновеното масово училище няма отношение към този въпрос?

Re: Професионална подготовка на интегриран ученик

Публикувано на: Пон Окт 21, 2013 9:45 am
от bisolnev
Както е известно, една от най-големите слабости на интегрираното и включващото обучение са трудностите в професионалната подготовка. Масовото училище е в състояние да предложи някои професии, които могат да се усвоят чрез интегрирано и включващо обучение, но те са силно ограничени. Добри примери са музикалните училища, езиковите гимназии, по изключение математически гимназии и някои техникуми и професионални училища.
Мнозинството от зрително затруднените ученици в масовото училище нямат шанс за подходяща професионална подготовка. Ресурсният учител може да провежда специални занятия с група интегрирани ученици само по някои най-общи въпроси в областта на професионалното ориентиране, развитие на професионално съзнание и основни дейности в предпрофесионалната подготовка.
Особено важно е интегрираните ученици да имат познание върху едно от най-важните понятия, засягащо тяхното бъдеще. Става въпрос за развитие на професионална кариера. Професионалната кариера се разпростира в шест полета на действие. Те са подредени в последователност по отношение на развиващата се кариера. Достигнатото равнище от индивида не позволява той да се върне обратно.
1. Идентификация. Това поле започва с раждането и растежа на детето Тук заедно с професионалното съзнание има възможност да се формира общата представа за работа. В началото тя може да бъде опростена като например „Мама ходи на работа всеки ден”. С развитието на тази обща представа работата започва да става част от личната ориентация на индивида. Например „Един ден аз ще работя като мама”. Хората се самоопределят според техните взаимоотношения с другите и влиянието от тях,
2. Разбиране за работа и нейното извършване. Малкото дете постепенно започва да разбира, че работа означава да моделираш с пластилин, да нарисуваш картинка и пр. Дейността може да бъде и по-сложна като почистване на стаята, украсяване на коледната елха. Важно е у детето да се формира чувството за завършеност на задачата.
3. Придобиване на идентичност като работник в трудовата структура. Някои дейности, усвоени в детската градина като пеене, изрязване и пр., могат да се окажат полезни в предпрофесионалната подготовка. По-късно, в резултат на професионалното обучение у индивида се оформя чувството, че професионалният избор е направен и все повече внимание се отделя на подготовката за специална трудова заетост. Това е времето, когато личността придобива своя пръв опит в реалната работа. Той може и да не бъде заплатен. Например един ученик участва в концертна или развлекателна програма без заплащане. С увеличаване на ангажиментите и възможността за заплащане младежът разбира, че работата е свързана и с икономическа страна. Така работата се превръща в ценност.
4. Оформяне като продуктивна личност. Заедно с професионалната подготовка работещият усвоява и много други умения, като нарастват неговите отговорности. Това поле на дейност е свързано с истинската професионална реализация.
5. Поддържане на продуктивно общество. В това поле индивидът често се движи от ролята на новак към ролята на ментор. Той говори на другите с гласа на опита и се ангажира със задачи, присъщи на предходните полета на действие. Той може да наставлява, насърчава и обучава малки деца, ученици и нови работници. Индивидът възприема себе си като отговорен член на обществото. Такива хора трайно се настаняват в определена област на тяхното действие и трайно присъстват там до пенсиониране.
6. Размишление върху продуктивния живот. Тук индивидът успешно приключва своята трудова дейност и професионален живот. Той се оттегля или се пенсионира, за да се занимава с любимо занимание
Той може да подготви абитуриентите за участие в интервю за постъпване на работа. Ресурсният учител може да насочи ученика към специалните училища за работа върху професионалното консултиране, но въпреки всичко неговите действия са твърде ограничени.
Независимо от всички трудности, практиката в много страни и скромният опит у нас показаха, че са на лице относително добри възможности за усвояване на професия, ако ученикът няма намерение да следва. Първата възможност е ресурсният учител да насочи бъдещите кандидати за работа към единствената у нас служба за трудово посредничество.
Възможности за професионална подготовка предлага Националния център за рехабилитация на слепи в гр. Пловдив. Там кандидатите могат да получат освен обучение в умения за самостоятелен и независим живот, специална подготовка по достъпни и съвременни професии за зрително затруднени като: тапицери, бизнес-секретари и т.н.

Проф. Дпн Владимир Радулов