Оптични средства от слабо виждащи в клас

Модератор: bisolnev

Добави отговор
ИванИванов
Мнения: 1
Регистриран на: Пет Ное 08, 2013 3:17 pm
Име: Ivan
Фамилия: Ivanov

Оптични средства от слабо виждащи в клас

Мнение от ИванИванов » Пет Ное 08, 2013 3:25 pm

В последно време много се говори за използване на оптични средства от слабо виждащи. Имат ли те място в обикновения клас, където няма организирано специално обучение на слабо виждащи ученици?

bisolnev
Мнения: 110
Регистриран на: Пет Мар 15, 2013 2:04 pm
Име: Георги
Фамилия: Бисолнев
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да
Преподавател: да

Re: Оптични средства от слабо виждащи в клас

Мнение от bisolnev » Сря Ное 13, 2013 11:37 am

Не бихме могли да си представим съвременното обучение на деца със слабо зрение без употребата на оптични средства. Тяхното използване в обикновения клас има изключителна учебна и социална стойност. Ако ресурсният учител има специална подготовка за обучение на зрително затруднени, той ще бъде в състояние да проведе необходимото обучение при използването на подходящите средства за конкретния ученик. В противен случай, е необходимо консултиране от зрителен терапевт от специалното училище, или кратко посещение там. Необходимо е ресурсният център, или звеното, което подпомага интегрирания ученик да разполага с колекция от разнообразни оптични средства, за да може ученикът да направи подходящия избор.
Първото нещо, което трябва да направи ресурсният учител е да установи дали на ученика са предписани оптични средства. Техният избор не е в ръцете на лекаря, или учителя, а на самия ученик. След експериментиране, той решава коя лупа за четене му е най удобна и ефективна. Подробно описание на работата с оптични средства предлага книгата „Ефективно използване на слабото зрение” Радулов, 2011). Тук ще отбележим само водещите линии в подготовката и използването на оптичните средства.
Както е известно, основно понятие при тях е увеличението, а не проясняване на образа. Оптичните средства се дефинират от много автори като индивидуални педагогически помощни средства. Те се делят на два основни вида.
1. За близки разстояния: лупи, микроскопи за слабо виждащи, обикновени очила и пр.
2. За далечни разстояния: телескопични очила, монокуляри, бинокли и обикновени очила.
Тъй като оптичните средства са социално неприемливи, нуждаещите се от тях следва да бъдат мотивирани. Това може да се осъществи с подходящи забавни игри и разглеждане на обложки на компактдискове на любими изпълнители или снимки на любими актьори.
Използването на оптични средства трябва да се предшества от подходящо обучение. Същественото е да научим учениците със слабо зрение практически да се справят с три вида задачи и подбора на необходимите оптични средства за всеки от тях:
1. Задачи са близки разстояния: четене, писане, разглеждане на схеми, снимки, фигури, пощенски марки, банкноти и пр.
2. Задачи за средни разстояния: наблюдение на черната (класната) дъска, гледане на видеоматериали, гледане на телевизия, разчитане на пътнически разписания, разчитане цени на стоки и пр.
3. Задачи за далечни разстояния: Посещения на концерти, кино, театър и цирк, разчитане на имена на улици и номера на сгради, наблюдение на улично движение, играещи деца, проследяване полета на самолет в небето, наблюдение на панорамна гледка и пр.
През последните десетилетия се налага групата на т.нар. електронни оптични средства. Прекалено голямото увеличение при лица с ниска зрителна острота, създава допълнителни проблеми като близко работно разстояние, неподходящо осветление и пр. В този случай едно от съвременните решения е използване на Затворената телевизия. Задача на зрителния терапевт или ресурсния учител е да запознае ученика и неговите родители с устройството на апарата. Важно е да се насочи вниманието към четирите главни части на тази телевизионна система:
1. малка телевизионна камера
2. монитор
3. движеща се рентгенова масичка
4. сменящи се лещи.
Още в следващата стъпка е възможно да се премине към същинско четене. В световната практика съществуват два основни метода за четене със затворена телевизия.
1. Четене при недвижещи се образи на екрана. Този метод се препоръчва при лица с ниска степен на слабо зрение.
2. Четене с движещи се букви на екрана. Този метод се характеризира с неподвижност на главата и очите, при движещ се на екрана текст.
Друга важна придобивка при използване на затворената телевизия е възможността лица с много нисък визус да се научат да пишат, а ако имат такъв минал опит да го възстановят. Препоръчва се употребата на линирана хартия която можем да направим с флумастер и да размножим страници на копирна машина.
Затворената телевизия може да се използва и за различни дейности, свързани с трениране на остатъчното зрение. Такива могат да бъдат: разглеждане на банкноти, пощенски марки различни гербове и емблеми и мн. др. Всичко това може да открие един необятно познавателен свят за слабовиждащия, тъй като всички те за него представляват някакви безмислени шарки и петна. Без съмнение затворената телевизия има своята ефективност, но поради нейния обем и тегло, тя не винаги може да бъде използвана в обикновения клас, а по-скоро в ресурсния център, или дома (виж повече в цитирания по-горе литературен източник).
Заедно с намаляване размерите и теглото на затворената телевизия, се появиха и портативните електронни лупи. Те представляват една нова крачка напред в използване на оптичните средства, защото увеличават възможностите за работа в разнообразни условия. Джобния им формат ги прави лесно преносими, а манипулирането с тях е пределно просто. Обикновено се използва плъзгащата техника по страницата и няколко опции на черно-бял и цветен контраст на буквите и монитора. Има модели, които предлагат снимане на графични изображения от разстояние и възможност за тяхното запаметяване в компютъра.
Електронните лупи са изключително полезни, особено за интегрираните ученици. Те дават възможност за двумедийно и мултимедийно четене (Радулов, 2009). Не на последно място е и тяхната по-ниска цена в сравнение с апаратите в затворена телевизия.
Въз основа на всичко изложено до тук, става ясно, защо учителката на легендарната сляпоглуха Хелън Келър, Ан Съливан, след възвръщане на зрението възкликва: “Аз не знаех колко много неща на този свят могат да се видят”.
Тук се налагат два основни извода, които учениците трябва да не забравят:
Няма универсално оптично средство, с което могат да се изпълняват всички дейности и видове задачи
Оптичните средства трябва да се съчетават с други канали за достъп до информация като синтетична реч, брайл, обикновен уголемен шрифт и пр.

Професор В. Радулов

Добави отговор

Назад към