Страница 1 от 1

адаптирането към околната среда в масово училище

Публикувано на: Вто Сеп 02, 2014 11:34 am
от Филипова
Моето дете среща големи трудности при адаптирането към околната среда на масовото училище. Как по-лесно може да се извърши това?

Re: адаптирането към околната среда в масово училище

Публикувано на: Пет Сеп 26, 2014 1:11 pm
от bisolnev
Много често успешното адаптиране на зрително затруднения ученик към физическата среда на обикновеното училище може да бъде ключов фактор и за успешно справяне с учебния процес. Задачите на ресурсния учител, свързани с адаптирането към училищната среда, са изключително важни и започват преди ученикът да прекрачи прага на обикновената класна стая.
След подбора на подходящото училище, което естествено се осъществява заедно с родителите, е необходимо преди началото на учебната година да посетим училището за да оценим околната среда. За целта ресурсният учител трябва да се запознае с „Ръководство за адаптиране на училищната околна среда за зрително затруднени ученици” (Цветкова–Арсова и Радулов, 2012). Започваме с изследване на препятствията, опасностите и улесненията в голямото пространство: в района на училището, пътната врата, двора, входа на сградата. След това трябва да се анализира средата в малкото пространство (вътре в учебната сграда). Заедно с бъдещия класен ръководител на интегрирания ученик, е необходимо да се обсъди средата в класната стая.
Въз основа на тази оценка, ако е наложително, следва да се направят конкретни препоръки пред ръководството на масовото училище. Те могат да се свържат с обезопасяване на опасни места, поставяне на някои прости и евтини ориентири, както и елементарни модификации на околната среда в класната стая на интегрирания ученик. Ако в училището се обучава група деца със СОП, може да се помисли за по-значими модификации в бъдеще. В същото време трябва да бъдем реалисти. Настояването за направа на асфалтова алея от улицата до входа на сградата заради един незрящ ученик е нереалистично и уронва авторитета на ресурсния учител.
Следващата стъпка е да адаптираме ученика към училищната среда. За това ще помогнат по-честите посещения в първите седмици. Една от началните грижи е да оценим мобилните умения на ученика. Ако ресурсният учител няма квалификация по ориентиране и мобилност, следва да се обърне към специалното училище, откъдето могат да изпратят специален учител или да поканят ученика на кратък курс. Задълженията на ресурсния учител при адаптиране на зрително затруднения към физическата учебна среда са свързани със следното:
ресурсният учител може да стимулира ученика да се научи как да избягва препятствията в класната стая или в училищните коридори.
той следва да го предупреди, ако някои специфични места (като стълбища, външни игрища и слабо осветени места) могат да причинят проблеми.
да запознае напълно слепия или слабовиждащия ученик с класната стая и съществените места като: санитарни възли, учебните кабинети, бюфета и пр. Ученикът трябва да бъде обучен как самостоятелно да влиза и да излиза от класната стая и другите помещения.
на съучениците и масовите учители трябва да се обясни, че вратите следва да се държат затворени или отворени, но никога полуотворени, тъй като това представлява опасност от нараняване.
използването на техниките на виждащия водач е задължително.
Разбира се, съществено значение има мястото на интегрирания ученик в обикновената класна стая. Този въпрос трябва да бъде обсъден заедно с масовия учител. Ако чиновете са разположени в редици, то подходящото място е първия чин на средната редица, защото оттам ученикът ще може най-добре да вижда, ако използва зрението си и добре да чува. Освен това придвижването от вратата до това място е много лесно. Както е известно, мястото на албиносите е в най-тъмната част в стаята поради свръхчувствителността им към силна светлина, но все пак близо до класната дъска. Първият чин до вратата може да се окаже оптималното място. Тъй като зрително затрудненият ученик се нуждае от повече работно пространство поради обемистите помагала и брайловите учебници, може да се наложи до чина допълнително да се постави малка масичка или шкафче. В заключение, нека отбележим, че няма идеално адаптирана околна среда, но ресурсният учител заедно с родителите трябва да направят максималното, без да създават излишни конфликти.

Проф. Дпн Владимир Радулов