Учене на цветовете при незрящите

Модератор: bisolnev

Добави отговор
nevenam
Мнения: 4
Регистриран на: Вто Окт 16, 2018 2:56 pm
Име: Nevena
Фамилия: Miteva
Лице със зрителни увреждания: да

Учене на цветовете при незрящите

Мнение от nevenam » Вто Юни 30, 2020 11:09 am

Здравейте. Имам познато близко дете което е родено без да може да вижда и ни е трудно да му обясним кой цвят какъв е. Може ли да ми дадете някакви съвети за това.

redaktor
Site Admin
Мнения: 118
Регистриран на: Чет Окт 03, 2013 11:15 am
Име: Стоян
Фамилия: Зайков
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да

Re: Учене на цветовете при незрящите

Мнение от redaktor » Съб Юли 25, 2020 7:58 am

Хората, които нямат зрителни затруднения знаят как изглежда даден цвят, но изпадат в почуда, когато трябва да го опишат на незрящ. Не забравяйте, че дори и зрящите възприемат цветовете различно, което прави тази субективна задача още по-трудна. Въпреки това, много цветове могат да бъдат асоциирани с определени миризми, вкусове, звуци или чувства. Ето няколко съвета как да опишем цветовете на незрящите.

1. Използвайте другите сетива, за да опишете цвета
Използвайте осезанието, за да опишете цветовете. Накарайте незрящия да държи различни предмети докато му описвате какъв цвят са те. Добре би било да подберете такива предмети, които почти винаги са в един и същ цвят.
• Накарайте незрящия да подържи различни парчета дърво, да докосне кората на дърво или пръстта на земята и му обяснете, че всички тези неща са кафяви.
o Кажете „Кафявото е като земята, или като увяхналите, откъснатите части на нещата, които са израснали от пръстта на земятаe earth.”
• Дайте на незрящия листа или стръкове трева, които да подържи и му обяснете, че те са зелени. Зеленото е като живите части на растенията, защото когато растенията са зелени, това означава, че те са живи. Може да му дадете и малко увяхнали/изсъхнали листа и да му обясните разликата между кафяво и зелено.
o Кажете “Гладкостта и гъвкавостта на листата са като зеленото; зеленото е като живота. Но когато листата са чупливи като тези, другите, те са станали вече кафяви и повече не са живи.”
• Накарайте ги да си потопят ръцете в купа със студена вода и им обяснете, че водата е синя. Кажете им, че малкото количество вода е много светло синя, почти безцветна, а големите обеми вода, като реките и океаните, са много наситено сини.
o Кажете “Начинът, по който се чувстваш, когато плуваш във вода, прохладната мокрота, която отморява – ето това е синьото.”
• Обяснете, че горещината, например огънят, или пламъкът на свещта, или горещият котлон, са червени. Червеното обикновено се асоциира с горещина или дори изгаряне.
o Кажете на незрящия “Ако някой път изгориш на слънце, кожата ти става червена на цвят. Или ако някой път си се почувствал засрамен и си се изчервил, цветът на бузите ти е червен.”
• Обяснете, че бетонът, като този на стените или на тротоарите, е сив. Металът също е сив – обяснете му, че сивото често е твърдо и е или хладно, или горещо, в зависимост от това дали е нагрято от слънцето.
o Кажете “Сивото е много твърдо и устойчиво. Чувстваш го стабилно като улицата под краката ти, или стената, на която можеш да се облегнеш, но не е живо, не расте и няма чувства.”
Използвайте миризмите и вкусовете, за да опишете цветовете. Миризмите и вкусовете определено могат да бъдат асоциирани с определени цветове.
• Обяснете, че пикантните храни и лютивите чушки за пикантните храни често са червени. Други храни, които също са червени, са ягоди, малини и череши. Обяснете, че тези храни са много наситено сладки, както и изглежда червеното.
o Кажете “Точно както можеш да почувстваш червеното като почувстваш горещина, така и можеш да го усетиш на вкус, когато хапнеш нещо горещо и лютиво.”
• Дайте на незрящия портокал и му обяснете, че той е оранжев. Накарайте го да обърне внимание на миризмата и вкуса.
o Кажете “Портокалите обикновено са освежаващи, сладки, тропически; слънцето е оранжево и много оранжеви храни имат нужда от много слънце, за да израснат.”
• Направете същото с лимон и банан, и обяснете, че те са в жълт цвят. Въпреки че са с различни вкусове, и двата плода са жълти и жълтото може да е на вкус или кисело и цитрусово, или сладко и хранително.
o Кажете “Жълтите храни също имат нужда от много слънце, те са светли и излъчват щастие.”
• Дайте на незрящия листа за салата (маруля и спанак) и обяснете, че те винаги са зелени. Зеленето мирише и има вкус на чистота и хрупкавост като растенията, и понякога имат леко нагарчащ вкус. Зеленото обикновено не е сладко като плодовете; то често е горчиво, или с друг вкус и миризма.
o Дайте на незрящия да помирише различни билки, например мента, и кажете „Зеленото мирише ето така – свежо, чисто и здравословно“
• За миризмите в природата, които не са свързани с храни, обяснете отново, че листата и тревата са зелени, а водата е синя. Миризмите на плажа са сини за водата и кафяви или бели за пясъка. Обяснете, че цветята могат да бъдат във всякакви цветове, но обикновено не са зелени, кафяви, сиви или черни.

Ще продължа с темата и в следващите си публикации
Вероника Кертикова-Тъпчева

redaktor
Site Admin
Мнения: 118
Регистриран на: Чет Окт 03, 2013 11:15 am
Име: Стоян
Фамилия: Зайков
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да

Re: Учене на цветовете при незрящите

Мнение от redaktor » Нед Авг 16, 2020 8:05 am

Продължавам със следващите си насоки по темата.
3. Помислете как звуците биха могли да опишат цветовете. Определени звуци могат категорично да бъдат свързани с определени цветове.
• Обяснете, че звуковите сирени и аларми ни насочват към червения цвят, защото червеното е цветът, който се използва, за да се привлече вниманието на хората и повечето светлини на пожарните и полицейските коли и на линейките са червени.
o Кажете: „Когато чуеш сирена, знай, че тя се използва, за да привлече незабавно вниманието на хората и да ги постави нащрек, защото вероятно има някаква опасност или се е случила беда. Това е червеното – спешност, която ти грабва вниманието.“
• Звукът на течаща вода, особено течащото ручейче или разбиващите се морски вълни трябва да ги накара да мислят за синьо.
o Кажете: „синьото е спокойно и приятно, по същия начин, по който звукът на водата те успокоява и отпуска.“
• Звукът за зелено може да бъде шумоленето на листата, или чуруликането на птиците. Обяснете, че не всички птици са зелени, но тъй като птиците живеят по дърветата, звуците, издавани от тях често кара хората да го асоциират със зеления цвят.
o Кажете: „Когато чуеш шума на дърветата и чуруликането на птиците, ето това е зеленото.”
• Опишете звуците на бурята като сиво. Когато се чуват гръмотевици и падащ дъжд, небето е сиво и кара и всичко останало да изглежда още по-сиво.
o Кажете: “Бурите са сиви. Звукът на силните гръмотевици и дъжда означава, че навън светът е сив, мрачен и депресиращ, защото слънцето се е скрило.”
4. Опишете как цветовете ви карат да се чувствате емоционално. Хората обикновено асоциират цветовете с определени емоционални или други психологически състояния и са направени много проучвания за връзката между цветовете и чувствата. Обяснете му най-често срещаните:
• Червен – обикновено цвета на гнева, на сексуалната възбуда, физическата сила или агресията
• Оранжев – физически комфорт, ситост, топлина и сигурност, понякога фрустрация
• Жълт – дружелюбност, приветливост, оптимизъм, увереност, понякога страх
• Зелен – баланс, свежест, хармония, грижа за природата, покой
• Син – интелигентност, прохлада, спокойствие, ведрина, логика
• Лилав – духовна осъзнатост, мистерия, лукс, истина; често асоцииран с мечти и сънища
• Черен – изисканост и блясък (позитивно), или тежест, заплаха или подтискане (отрицателно)
• Бял – чистота, яснота, непорочност, простота
• Кафяв – земност, надеждност, подкрепа
• Сив – неутралност; липса на увереност или енергия; депресия
• Розов - грижовност, топлота, женственост, любов
Част 2 Използване на цифри за описване на цветовете
Обяснете, че както има неограничен набор от числа, така съществува и неограничен набор от цветове. Представете си, че номер 1 е червен, а номер 2 е жълт, между 1 и 2 съществуват 1,2; 1,21; 1,23; 1,3; 1,4; 1,45... По същия начин стои въпросът и с цветовете – съществува неограничено количество цветове между всеки два цвята, което ни представя спектъра от нюанси.
Част 3 Разучаване на историята на зрителното затруднение на човека
1. Определете вида на зрителното затруднение на човека. Болшинството от хората със зрителни затруднения имат някакво остатъчно полезно зрение, дори и то да е само възприемане на светлина. Според Американската Фондация на слепите само 18% от лицата, които са зрително затруднени, се класифицират като напълно слепи, и по-голямата част от тях могат да разграничава светлина от тъмнина.
• Способността за рзграничение между светлина и тъмнина може да помогне в обяснението на черно и бяло като кажете, че черното е тъмнина, а бялото е наличие на светлина.
2. Попитайте дали лицето е незрящо по рождение. Практиката сочи, че преобладаващият брой хора са виждали в някаква степен, в някакъв период от живота си. Това означава, че можете да им помогнете да си спомнят някои неща, които са виждали, като им ги опишете.
3. Разберете дали лицето е далтонист. Цветната слепота или далтонизмът е определен вид зрително затруднение, при което лицето може да вижда обекти, но бърка много цветове, или не ги вижда по начина, по който другите хора ги виждат. Най-често далтонистите виждат червено, оранжево, жълто и зелено като един и същ нюанс, а синьото и виолетовото за тях са едно и също. Докато работите или говорите с далтонист може просто да назовете цветовете на обичайни, ежедневни предмети.
Учителите на ученици с далтонизъм трябва винаги да използват бяла хартия и бял тебешир с цел максимален контраст. Полезно би било също поставянето на етикети на различни пособия за писане и рисуване (пастели, маркери, цветна хартия и т.н.).

Вероника Кертикова-Тъпчева

Добави отговор

Назад към