Играчки за малко дете

Модератор: bisolnev

Добави отговор
Nadya
Мнения: 7
Регистриран на: Пет Фев 08, 2019 10:38 am
Име: Nadya
Фамилия: Mikova
Роднина (близък) на лице с увреждане: да

Играчки за малко дете

Мнение от Nadya » Нед Май 24, 2020 7:09 pm

Здравейте! Става дума за малко дете с нарушено зрение. Когато избирам играчки, има ли някакви препоръки какви да бъдат като форма, размер и пр.? Ще са ми полезни всякакви идеи. Благодаря предварително!

redaktor
Site Admin
Мнения: 136
Регистриран на: Чет Окт 03, 2013 11:15 am
Име: Стоян
Фамилия: Зайков
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да

Re: Играчки за малко дете

Мнение от redaktor » Нед Юни 28, 2020 7:13 pm

Здравейте, Надя!

Във Вашето питане не сте споменали на колко години е детето Ви. Дали е момче или момиче и дали има остатъчно зрение. Затова ще Ви разкажа общо за играчките, подходящи за зрително затруднени деца.
Почти всички играчки, предлагани на пазара стават за зрително затруднени деца. Различните камиончета, леки коли, лодки, багери, вертолети и самолети помагат на зрително затруднените момченца да разберат как изглеждат истинските. Куклите могат да са от полза за запознаване с частите на човешкото тялото.
Първото, което трябва да направите е да обърнете внимание на интересите на детето или по-точно на необичайните му интереси!
Много деца със специални нужди може да не се интересуват от традиционните играчки. Вместо това, те може да са привлечени от други неща – ветрила, вакуум или дори щепсели и кабели. Вземайки предвид техните интереси, можете да решите какво да изберете.
Например, ако детето харесва линейни предмети, като кабели, струни и колани, вероятно е добре да изберете играчки като пръчици, кукли с много гъста и „жилава“ коса или играчки с дърпане, които имат прикрепено въже или конци. Играчките трябва да имат смисъл за всяко дете индивидуално. Без смисъл, играта с тази играчка няма конкретна стойност. Не е нужно да купувате всевъзможни играчки, които не спомагат за цялостното развитие на детето Ви.
Играчките или игрите, които карат децата да се движат и осигуряват някакъв вид сензорна стимулация са задължителни от раждането до 2 години. Но дори и след това те имат много важно роля за цялостното развитие на детето Ви. Чрез движенията и сетивата тялото учи и наборът от тези умения се разширява и подобрява с повторение и практика. Атлетичните игри като футбол, баскетбол, гимнастика, плуване и езда, винаги действат позитивно и стимулиращо на целия организъм. Движенията помагат за създаването на качествени и координирани движения. Съвременните електронни системи за игра са оборудвани с дейности, които позволяват или да се имитират движенията или да се извършват такива в отговор на променящите се параметри на играта. Игрите или играчките, които изискват повишена двигателна активност, помагат да се увеличи цялостната здравина и кондиция на тялото.
Играчките трябва да насърчават развиването на сетивата и да бъдат със следната насоченост:
Тактилни играчки (докосване)
Акустични играчки (звук)
Визуални играчки (поглед)
Вестибуларни играчки (движение)
Проприоцептивни играчки (усещане от мускули и стави).
Особено важно е да знаете какъв тип сензорна информация и усещания Вашето дете харесва или не харесва. Някои сетивни възприятия могат да бъдат неприятни за децата и да ги карат да се чувстват дискомфортно.
Тактилна стимулация. Освен всички налични на пазара изкуствени материали, можете да използвате и много естествени материали, като пясък, листа, леща, пшеница, бобени зърна и други.
Слухови възприятия. Те възпроизвеждат звуци или музика, които детето трябва да разпознава и локализира. Тук се включват игри, които издават различни звуци, или музикални CD-та, предлагащи забавни танцувални инструкции, които детето трябва да следва.
Визуални възприятия. Визуалните играчки трябва да осигуряват възможности за различаване на цвят, размер и форма, както и възможности за идентификация, сканиране и проследяване на обекти. (Те са много полезни за децата с остатъчно зрение.)
Вестибуларни усещания. Примери за такъв тип усещания са люлеене, въртене, висене с главата надолу, както и цялостни движения като ходене, тичане и скачане.
Проприоцептивни възприятия. Те осигуряват сетивната информация на мускулите и ставите на тялото. Игрите, които карат децата да се движат, скачат, въртят, ритат, хващат и претъркулват са само част от примерите за проприоцептивни усещания и възприятия.
Играчките, които насърчават използването на ръцете и пръстите са от съществено значение, защото развиват фината моторика, а тя от своя страна стимулира развитието на определени важни центрове в мозъка. Има много играчки, които могат успешно да бъдат използвани за трениране и усъвършенстване на фината моторика, такива са: конструктори, мозайки, макети на колички, електронни игри, боядисване или оцветяване с четка, музикални инструменти, както и всички видове дидактични игри. Каквито и да са, игрите и играчките, които насърчават употребата на пръстите и ръцете ще повишат и подобрят уменията, изисквани в училище като например писане с молив или химикал, рисуване и чертаене.
Играчките, които осигуряват някаква форма на образование са чудесен начин да обучавате детето. Децата се учат непрекъснато, още от раждането, но периодът между 18 месеца и 2 години е много важен за обучението им. Използвайте игри, чрез които те учат, а всъщност мислят, че играят. Игрите и играчките, които насърчават ученето, трябва да имат структура, при която детето да отговаря на въпроси или да реагира на сигнали, изискващи когнитивен процес в играта, като отговори с правилните животни, форми, цветове или числа. Игри, които включват часовника като външен маркер, също вършат отлична работа.
Играчките за развитие на въображението трябва да позволяват на децата да конструират, моделират или създават идеи и концепции, които наистина означават нещо за тях. Играчките трябва да подкрепят техните идеи, желания и нужди в ежедневието. Конструирането, рисуването и оцветяването са чудесни начини за насърчаване на въображението и креативността. Куклите и движещите се фигури са също отлично средство за развиване на въображението, тъй като те позволяват на детето да се въплъти в някой друг, докато играе.
Играчките трябва да позволяват както независима и самостоятелна игра, така и участие на други деца или възрастни. Първоначално, децата играят самостоятелно, но в крайна сметка те винаги участват с други деца в обща игра. Възрастовият обхват за този тип игри може да варира в зависимост от социалните умения на детето, въпреки че в повечето случаи индивидуалната игра започва обикновено преди двегодишна възраст, а общата игра започва между две и три години. Самостоятелната игра кара децата да чувстват, че имат пълен контрол над ситуацията. От друга страна, играчките, които предполагат общите игри, позволяват на децата да играят в по-разнообразни форми и варианти и имат по-големи обучителни възможности.
Играчките трябва задължително да насърчават социалното поведение. Игрите, играчките и игровите действия, трябва да инициират езика като средство за общуване между двама или повече души. Игрите, които изискват от децата спортсменско поведение са чудесен пример за социализация. Този тип дейности помагат за преодоляване на предизвикателствата при социализацията на децата и прави общуването по-пълноценно.
Сега ще се спра на някои конкретни игри, подходящи за зрително затруднени деца.
Например „Домино“. Тактилната версия развива не само вниманието, визуална памет и фината моторика на ръцете, но и спомага за развитие на комуникацията и разбирането. Правилата са познати на повечето хора.
Тактилна версия на „Бинго“ Също помага на децата с нарушено зрение да развиват внимание, визуална памет и фината моторика на ръцете, но и спомага за развиване на комуникация и разбиране.
Компютрите вече са неразделна част от ежедневието ни. Има много подходящи компютърни игри за деца с остатъчно зрение. Това са игри с ярки и контрастни цветове. (Например Zuma Deluxe).
Възможно е да намерите и играчки, създадени специално за незрящи деца. Американската печатница за слепи (APH) например има някои наистина хубави артикули, които можете да купите за вашето дете. Повечето от тях са достъпни чрез Amazon. За съжалени повечето от тях са за по-големи деца. Но, що се отнася до детски играчки, можете да си купите играчки, първоначално предназначени за зрящи деца.
Има играчки, които издават звук или някаква мелодия след леко натискане или потупване. Тези играчки са идеални за бебета, защото по този начин те се учат на причина и следствие.
Малките деца обичат да си играят с набор от пластмасови чаши с различен цвят и големина. Така те се учат на понятия като: „по-голямо“ и „по-малко“, „във‘ и „извън“.
Има различни кофички със сортировъчен капак, като отделните геометрични фигури могат да влязат в кофата само през определен отвор в капака. Освен, че подобряват находчивостта и фината моторика, тези кофички с фигури са в много ярки цветове и помагат на зрително затруднените деца да мислят логично.
Много са интересни т. нар. звукови пъзели. Това е една звукова пъзелна кутия, която при всеки път, когато поставите блокче в правилната дупка, то бавно пада надолу по улея и издава уникален шум, така че при децата с увредено зрение има някакъв допълнителен звуков стимул.Има и играчки с определен аромат.(например на ванилия и др.).
Има „Не се сърди Човече“, „Шах“, „Дама“, „Морски Шах“, „Табла“ и др. специално създадени за зрително затруднени. Не забравяйте и пластелина, той е едно чудесно средство за обучение и забавление.
Използвайте и Вашето въображение, за да разберете кои играчки може да са подходящи за детето Ви. Така, че да му е интересно и същевременно да развият у него подходящи умения.

Поздрави!
Галина Петрова

Добави отговор

Назад към