трудности и проблеми при започване на нова работа

Модератор: bisolnev

Добави отговор
Cveti
Мнения: 4
Регистриран на: Сря Мар 27, 2019 2:30 pm
Име: Цвета
Фамилия: Стоичкова
Лице със зрителни увреждания: да

трудности и проблеми при започване на нова работа

Мнение от Cveti » Пет Фев 21, 2020 12:01 pm

Здравейте!
Може ли да ми обясните кои са първите трудности,проблеми и предизвикателства при започването на нова работа?
Благодаря предварително!
Цвети

redaktor
Site Admin
Мнения: 113
Регистриран на: Чет Окт 03, 2013 11:15 am
Име: Стоян
Фамилия: Зайков
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да

Re: трудности и проблеми при започване на нова работа

Мнение от redaktor » Съб Фев 29, 2020 7:35 pm

Здравейте, Цвети!

Въпросът, който задавате е много важен. Продължителната ми практика като трудов посредник ме е убедила, че започването на работа от страна на човек със зрителни затруднения (пък и не само за такъв) означава промяна на едва ли не целия му дневен ритъм. Предизвикателствата са още от самото начало с нещо, което на пръв поглед изглежда елементарно и естествено – отиването до работното място. Най-вероятно досега вие сте ставали от топлото легло когато искате (поне в повечето случаи ), а ето че вече се налага да го правите в точно определен момент… Трябва да предвидите време за тоалета си, за закуска – много препоръчително! – както и за самото придвижване. Ако ползвате градски транспорт и разчитате на точността му, оставете си все пак няколко минутки в резерв. Климатичните условия не винаги са идеални, пък и не е изключено автомобилите точно тази сутрин да са повече от нормалното и да затрудняват пресичането на иначе познатите улици… Сигурно ще ви прозвучи невероятно, но в момента почти не мога да си спомня случай, в който започващ трудовия си път млад човек, на когото съм помагал по един или друг начин, да не е имал проблеми с навременното явяване на работа – поне в началото!
Разбира се, не е достатъчно само да се появите навреме, важно е да сте готови за изпълнението на деловите си задължения. Което на първо място означава да сте отпочинали, свежи и концентрирани. Сами разбирате, че това е трудно осъществимо, ако сте си легнали в „малките часове“, особено пък след вечер в шумна и весела компания, а трябва да станете с изгрева на слънцето. В този случай можем да перифразираме известната поговорка; денят се познава не от сутринта, а от предишната вечер…
Няма защо да откриваме топлата вода, че отначало всичко на работното място изглежда трудно и непознато. Но не бързайте да се отчайвате, още по-малко – да се предавате. Преди всичко останало, опитайте се да поне бегло да опознаете новите си колеги. С други думи – да се „впишете“ в колектива. А най-голямата грешка, която можете да направите, е да решите още в самото начало да променяте същия този колектив, да въвеждате свои правила в него… Бъдете търпеливи. Часовете се нижат бавно, за разлика от сутрешните минути, и на вас ви се струва, че никой не ви търси за нищо. Спокойно, твърде вероятно е шефът да ви предоставя възможност да се адаптирате в новата среда. Възползвайте се от тази възможност в най-голяма степен, естествено без да пречите на другите. Опознайте работното си място, ако е необходимо, направете някои дребни промени, които ще ви помогнат да се чувствате по-комфортно. Научете пътя до офис-техниката, до сервизните помещения, до кафе-машината и кухненския бокс, ако има такъв… И – навярно най-важното – опитайте се още отсега постепенно да вниквате в същността на служебните си задължения и да се ориентирате кои са вашите силни страни за изява. Пробивни ли сте? Обичате ли да контактувате с непознати – лично или по телефона? Умеете ли да обяснявате и убеждавате, следвайки утвърдените правила? Или по-скоро предпочитате да измислите свой оригинален подход, нещо нестандартно, което ще подчертае творческото начало у вас самите, а ще бъде от полза и за фирмата?
Но до каквито и изводи да стигнете, не забравяйте, че в основата на всеки професионален успех стоят две-три много важни качества – отговорност, честно отношение към задачите и колегите, желание за развитие и усъвършенстване… Казах „честно отношение“ и веднага ми хрумна един доста интересен поне за мен пример. Преди време се запознах с кандидат за работа – симпатичен и безспорно интелигентен младеж, юрист по образование. Успях да го „пласирам“ удивително бързо – работодателят имаше нужда точно от човек с неговото образование. Когато обаче след три-четири месеца се обадих по друг повод на същия работодател, с изненада разбрах, че „моят човек“ е отпаднал още преди да изтече изпитателният срок. Естествено, поинтересувах се за причината. Оказа се доста нестандартна. “Много питаше – каза бившият му вече шеф. – Когато му възлагах дори и най-рутинна задача, той започваше с въпросите. Някъде около десетия или дванайсетия на мен ми беше писнало и обикновено давах на друг да свърши работата. Пък и доста често закъсняваше или направо отсъстваше уж заради някакви проблеми, най-често здравословни. Днес ядрено-магнитен резонанс, утре скенер… Не можех да разчитам за нищо. За какво ми е да държа такъв човек в кантората?“ Ето пример за липса на честно отношение към служебните задължения. Само че, помислете, дребната хитринка на младежа не носи негативи единствено на него, а и на всички следващи потенциални кандидати за работа в същата фирма. Подозрението има отлична и продължителна памет. С какви аргументи оттук нататък ще успея да убедя работодателя , че и следващите кандидати няма да му изиграят някакъв техен си „оригинален“ номер? Апропо, обадих се и на младежа. И от самия него научих, че е решил да се отдаде на научна работа и в момента подготвя докторантура. Не питах повече.
Не оставайте обаче с погрешни впечатления. Да се задават въпроси не е срамно, напротив – необходимо и полезно е - и това е общовалидно правило. Трябва обаче да се пита с мярка и най-вече умно. Което ще рече да се прави с разбиране и вникване в отговорите.
В заключение, нека пробваме да обобщим казаното с няколко „аксиоми“. По ред на номерата:
1. Предизвикателство номер едно е спазването на работното време, което включва, преди всичко останало, навременното отиване на работа независимо от климатичните особености, транспортни и всякакви други изненади и т.н., и т. н.
2. Предизвикателство номер две е явяването на работа в добра кондиция, която да позволи пълноценно изпълнение на служебните задължения.
3. Сериозно предизвикателство е успешното „вписване“ в колектива. Поне в началото не се опитвайте да го променяте, да налагате свои правила или да изтъквате някакви привилегии, дори и да имате такива.
4. Търпението е много важно и полезно качество. Не форсирайте събитията и не се чувствайте пренебрегнати, ако от самото начало не ви възлагат трудни и отговорни задачи.
5. Адаптирайте се към работната среда и се опитайте да вникнете в същността на служебните си задължения. Във връзка с тях, задайте си въпроса кои са вашите силни и слаби страни. Старайте се да проявите силните и да коригирате слабите.
6. Избягвайте всякакви интриги и конфликти с колеги, още повече пък с шефовете. Ако се налага, спорете позитивно, продуктивно и аргументирано.
7. В основата на всеки професионален успех стоят няколко важни качества – отговорност, желание за развитие и усъвършенстване, честно и доброжелателно отношение към заобикалящия ви многолик свят.
8. Да се пита не е срамно! Правете го обаче с мярка и внимателен анализ на отговорите, за да не се налага задаването на едни и същи въпроси.
9. Уважавайте работодателя си, макар понякога да смятате, че не е прав. Той е работил преди вас в това предприятие и то съществува поне донякъде и заради неговите делови и всякакви други качества. Пък и не винаги е бил шеф.
Е, след всичко изречено дотук, не ми остава нищо друго, освен от сърце да ви пожелая успех!

Светослав Николов
трудов посредник

Добави отговор

Назад към