Как се провежда обучението по ориентиране и мобилност?

Модератор: bisolnev

Добави отговор
bisolnev
Мнения: 110
Регистриран на: Пет Мар 15, 2013 2:04 pm
Име: Георги
Фамилия: Бисолнев
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да
Преподавател: да

Как се провежда обучението по ориентиране и мобилност?

Мнение от bisolnev » Чет Юни 06, 2013 4:24 pm

Как се провежда обучението по ориентиране и мобилност?
свали статията в pdf

Целта на обучението по ориентиране и мобилност е зрително затрудненото лице да се научи да се придвижва в малкото (в сграда) и голямото ( навън) пространство. Като това придвижване трябва да се осъществява целенасочено, ефективно и безопасно.
За да се осъществи тази цел е необходимо внимателно планиране на учебния процес. Взимат се под внимание както уменията по ориентиране, така и уменията по мобилност.
Започваме с оценяване на входното ниво на зрително затруднения. Тук се включва оценяване на моторните умения, пространствените представи, както и състоянието на останалите сетива – слух, обоняние, тактилност. Отчитат се областите, в които зрително затрудненото лице изпитва трудности и се набляга основно на тях в бъдещото, същинско обучение. При оценяване на входното ниво използваме чек-лист (Социална оценка на потребностите), в който наред с по-общата въвеждаща информация като: зрителна диагноза, начало на зрителното увреждане, зрително поле, общо здравословно състояние и др., има и раздел, мобилни умения, който включва специфични въпроси за оценяване на уменията за придвижване. Ако клиентът не е мотивиран да се обучава по ориентиране и мобилност, следва работа за изграждане на мотивация, която може да се реализира под формата на събеседване: Каква полза би имал, ако започне обучение по ориентиране и мобилност, какво значение има за него независимостта и самостоятелността в придвижването, как тя би му помогнала в настоящето и в бъдещето. Срещата с един добре обучен по мобилност човек, също има силно въздействие.
На този етап от обучението изключително важно значение има и работата с близките на зрително затруднения. Ако в семейството съществува отрицателно отношение към мобилността, то това отношение трябва да се промени, преди започване на същинското обучение. Има много случаи, при които след обучението, роднините не позволяват на зрително затруднения да използва белия бастун. Той бързо забравя наученото и на практика се оказва, че обучението е било напразно. Това само прибавя към проблемите на незрящия допълнително напрежение и влияе отрицателно на самочувствието му.
Следващият етап от обучението е изготвяне на индивидуална учебна програма. Тя взема предвид конкретните потребности и възможности на зрително затрудненото лице. В нея могат да бъдат включени: техники за придвижване с виждащ водач, самостоятелно придвижване в сграда, техники на белия бастун и др. Разучаването на отделните маршрути преминава през различни етапи. Първоначално инструкторът участва активно при запознаването с маршрута като: обръща внимание на ориентирите, дава съвети за посоката и скоростта на движение, грижи се за безопасността, коригира грешките и др. С течение на времето намесата на учителя постепенно намалява.
При обучението също се включва и изграждането на умения за вземане на решения и преодоляване на проблемни ситуации, възникнали в процеса на самостоятелното ориентиране и придвижване. Тези умения се градират по трудност.
При разучаването на маршрути използваме различни мобилни карти: изготвени с „термоформ”, на микрокапсулна хартия, магнитни дъски или така наречените вербални карти.
И накрая, за да се проследи напредъка по дисциплината ориентиране и мобилност, се провежда диагностика и на изходните мобилни умения.

Автор: Галина Петрова – учител по
ориентиране и мобилност в НЦРС

Добави отговор

Назад към