Паник атаки?

Модератор: bisolnev

Добави отговор
ewa
Мнения: 7
Регистриран на: Вто Окт 16, 2018 6:55 pm
Име: Eva
Фамилия: Genova
Лице със зрителни увреждания: да

Паник атаки?

Мнение от ewa » Пон Дек 10, 2018 11:22 am

Здравейте, в последно време мой близък получава чести пристъпи на паника, това ли са т.нар. паник атаки? Става дума за много учестен пулс, замайване, силна тревога и страх и треперене, невъзможност да се контролира и да действа адекватно. Какво да предприемем?

redaktor
Site Admin
Мнения: 13
Регистриран на: Чет Окт 03, 2013 11:15 am
Име: Стоян
Фамилия: Зайков
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да

Re: Паник атаки?

Мнение от redaktor » Нед Дек 16, 2018 8:20 pm

Здравейте,

Паническата атака означава интензивна вълна от страх и тревога, която е внезапна, неочаквана и понякога толкова интензивна, че парализира действията. Атаките често идват без видима причина, без никакво предупреждение, а понякога дори когато сте спокойни.
Оставени нелекувани, пристъпите на паника могат да доведат до паническо разстройство и други проблеми. Те дори могат да попречат на нормалните ви дейности. Но пристъпите на паника могат да бъдат излекувани и колкото по-скоро се потърси помощ, толкова по-добре. С правилното лечение и самопомощ можете да намалите или елиминирате симптомите на паника.
Паническата атака може да бъде еднократна, но повечето хора изпитват и повторни епизоди. Повтарящите се атаки често се предизвикват от конкретна ситуация, като преминаване на мост или публично говорене - особено ако тази ситуация е причинила атака преди това. Обикновено ситуацията, предизвикваща паника, е такава, в която се чувствате застрашени и не можете да избягате, задейства се реакцията на тялото, наречена “fight or flight” – букв. „бий се или бягай“, която еволюционно възниква при директна заплаха за живота, напр. среща с кръвожадна мечка. Разбира се, говоренето пред публика или попадането в тълпа не ни излага на подобна смъртоносна опасност, но много хора преживяват паника, близка по интензивност дори при такива ежедневни ситуации и причините за това са комплексни.
Възможно е да имате една или повече атаки, но иначе напълно да сте здрави и щастливи. Възможно е и вашите атаки на паника да са част от друго разстройство, като паническо разстройство, социална фобия или депресия. Независимо от причината, пристъпите са лечими. Има стратегии, които можете да използвате, за да се справите със симптомите. За да отстраните обаче напълно пристъпите е необходимо да се установи причината за тях и затова е препоръчителна консултация със специалист – психотерапевт, психиатър или клиничен психолог.
1. Признаци и симптоми на паническа атака
Признаците и симптомите на паническа атака се развиват рязко и обикновено достигат своя пик в рамките на 10 минути. Те рядко траят повече от час, като повечето от тях завършват в рамките на 20 до 30 минути. Пристъпите на паника могат да се случват навсякъде и по всяко време. Може да имате такъв, докато сте в магазина, ходите по улицата, шофирате, или дори седите на дивана у дома. Симптомите на паник атака включват:
- Недостиг на въздух или хипервентилация
- Сърцебиене, ускорен пулс
- Болка в гърдите или дискомфорт
- Треперене или изтръпване
- Усещане за задушаване
- Чувство за „нереалност“ , сякаш сте отделени от околната среда
- Изпотяване
- Гадене или разстроен стомах
- Чувство за замаяност, замайване или слабост
- Топли или студени вълни
- Страх, че можем да полудеем, да загубим контрол над себе си и дори да умрем.
Дали това е сърдечен удар или атака на паника?
Виждате, че повечето от симптомите на атака на паника са физически и много пъти тези симптоми са толкова тежки, че може да мислите, че имате сърдечен удар. Всъщност много хора, страдащи от атаки на паника, правят многократни посещения до лекаря си или спешното отделение в опит да получат лечение за това, което смятат за животозастрашаващ медицински проблем. Изключително дебело подчертавам, че е важно да се изключат възможни медицински причини за симптоми като болка в гърдите, повишена сърдечна честота или затруднено дишане, особено при уязвими хора.

1. Повтарящи се паник атаки – признаци на паническо разстройство
Докато много хора изпитват само един или два пристъпа на паника без допълнителни епизоди или усложнения - и няма причина да се притеснявате, ако това сте вие - някои хора продължават да ги преживяват често и могат да развият паническо разстройство. Паническото разстройство се характеризира с повтарящи се панически атаки, комбинирани със значителни промени в поведението или постоянно безпокойство заради по-нататъшни атаки.
Може да сте предразположени към паническо разстройство, ако:
- Често преживявате неочаквани атаки на паника, които не са свързани с определена ситуация
- Много се притеснявате, че може отново да имате паническа атака
- Вашите паник атаки ви карат да променяте поведението си, като например избягвате местата, където преди това сте имали пристъп.
Споменът за интензивния страх и ужас, които сте почувствали по време на атаките, може да повлияе негативно на самочувствието ви и да предизвика сериозни смущения във вашия ежедневен живот. В крайна сметка това води до следните симптоми на паническо разстройство:
- Страх от бъдещи атаки на паника. Този "страх от страха" присъства през повечето време, пречи на ежедневното функциониране и може да бъде изключително затрудняващ.
- Започвате да избягвате определени ситуации или места. Това избягване може да се основава на убеждението, че ситуацията, която избягвате, е причинила предишна атака. Или може да избягвате места, където би било трудно да избягате или да си помогнете, ако сте имали атака на паника. В крайна сметка, избягването се превръща в агорафобия.

2. Паническо разстройство с агорафобия
Агорафобията традиционно се смяташе за страх от обществени места и открити пространства. Въпреки това, сега се смята, че агорафобията се развива като усложнение от панически атаки и паническо разстройство. Въпреки, че може да се развие по всяко време, агорафобията обикновено се появява в рамките на една година от първите ви повтарящи се пристъпи на паника. При агорафобията се страхувате от атака на паника в ситуация, при която бягството ще бъде трудно или неудобно. Може да се страхувате от пристъп на място, където няма да можете да получите помощ. Поради тези страхове започвате да избягвате все повече и повече ситуации. Например, може да започнете да избягвате: препълнени места като търговски центрове или спортни арени, автобуси, самолети, подлези, социални събирания, ресторанти или други ситуации, в които би било неудобно да получите паник атака. В най-тежките случаи, страдащите се страхуват да излязат от къщи, особено без близък, на когото да разчитат.

3. Причини за пристъпи на паника и паническо разстройство
Въпреки че точните причини за пристъпите на паника и паническо разстройство са неясни, се счита, че съществува наследствена предразположеност. Също така съществуват теории, които намират връзка между пристъпите и преживяването на значителни промени в живота, като завършване на училище, смяна на работното място, сключване на брак или поява на бебе. Тежкият стрес, като например смъртта на близък човек, разводът или загубата на работа, също могат да предизвикат панически атаки. Пристъпите на паника могат да бъдат причинени и от медицински състояния и други физически причини като пролапс на митралната клапа, хипертиреоидизъм (свръхактивна щитовидна жлеза), хипогликемия (ниска кръвна захар) , употреба на стимуланти.

4. Самопомощ при паник атаки
Независимо колко безсилни се чувствате по време на пристъпите, важно е да знаете, че има много неща, които можете да направите, за да си помогнете. Следните техники за самопомощ могат да имат голяма полза:
- Добийте информация за паник атаките и тревожността. Само информирането ще ви помогне да осъзнаете, че усещанията, които имате по време на пристъпа няма да ви навредят физически, няма да „полудеете“ и няма да ви се случи нищо страшно.
- Избягвайте пушенето, алкохола и кофеина. Всички те могат да провокират пристъпи на паника при хора, които са предразположени. Бъдете внимателни с лекарства, които съдържат стимуланти.
- Научете как да контролирате дишането си. Хипервентилацията води до много усещания (като замаяност и стягане в гръдния кош), които се случват по време на паническа атака. Дълбокото дишане, от друга страна, може да облекчи симптомите на паника. Като се научите да контролирате дишането си, можете да се успокоите, когато започнете да се чувствате неспокойни.
- Практика на техники за релаксация. Когато се практикуват редовно, дейности като йога, медитация и прогресивна мускулна релаксация, те укрепват реакцията на релаксация на тялото - обратното на реакцията на стрес, свързана с тревожност и паника. Тези техники също така увеличават чувствата на радост и спокойствие.
- Поддържайте връзка със семейството и приятелите си. Симптомите на тревожност могат да се влошат, когато се чувствате изолирани.
- Редовните физически упражнения в продължение на най-малко 30 минути на ден са доказан начин за регулиране на стреса и подобряване на здравето и настроението.
- Недостатъчното или нискокачественият сън може да влоши тревожността, така че се опитайте да получите поне седем часа сън всяка нощ.

5. Как да помогнете на някой, който има атака на паника
Срещата с приятел или любим човек, страдащ от атака на паника, може да бъде плашеща. Без значение колко неразумно и неосновано ви се струва поведението му, е важно е да запомните, че опасността и страха са напълно реални за страдащия от пристъп. Просто да му кажем да се успокои няма да помогне. Въпреки това, непременно останете до него, дори и да не знаете какво да кажете. Останете спокойни. Да бъдеш спокоен, разумен и обективен ще помогне на пристъпа да премине по-бързо. Фокусирайте вниманието му върху дишането. Намерете тихо място, където да седне и след това го напътствайте да си поема бавно, дълбоко дъх и също бавно да издишва за няколко минути. Правете някакви физически движения. Заедно, повдигнете и спуснете ръцете си или тъпчете с крака. Така може да се понижи напрежението и да се разсее вниманието от пристъпа. Отвлечете вниманието му, като го помолите да назове пет неща, които вижда, пет неща, които чува или просто да говори за нещо елементарно и неутрално, например за времето навън. Насърчете близкия ви човек да потърси помощ. След като пристъпа премине, уверете го, че го разбирате и приемате, че не е изглеждал нелепо пред вас, че може да разчита на вас, ако това се повтори.

6. Лечение на панически атаки и паническо разстройство
Най-ефективната форма на професионално лечение на паник атаките, паническото разстройство и агорафобията е терапията. Дори кратък курс на лечение може да помогне.
Когнитивната поведенческа терапия се фокусира върху мисловните модели и типове поведение, които поддържат или предизвикват панически атаки и ви помагат да погледнете страховете си в по-реалистична светлина.
Експозиционната терапия за паническо разстройство ви позволява да изпитате физическите усещания за паника в безопасна и контролирана среда, като ви дава възможност да научите по-здравословни начини за справяне. При всяка експозиция вие се страхувате по-малко от тези вътрешни телесни усещания и чувствате по-голяма сигурност за контрол над пристъпите.

Ива Тонева, психолог

Добави отговор

Назад към