Шрифт

Модератор: bisolnev

Добави отговор
КостадинВ
Мнения: 1
Регистриран на: Вто Юли 01, 2014 12:48 pm
Име: Kostadin
Фамилия: Vurkolov
Лице със зрителни увреждания: да
Родител на дете с увреждания: да

Шрифт

Мнение от КостадинВ » Сря Юли 02, 2014 9:10 am

Как да разбера кой шрифт е най-подходящ за моето дете – брайл, или уголемен шрифт?

bisolnev
Мнения: 110
Регистриран на: Пет Мар 15, 2013 2:04 pm
Име: Георги
Фамилия: Бисолнев
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да
Преподавател: да

Re: Шрифт

Мнение от bisolnev » Пет Юли 25, 2014 1:27 pm

Това е един от най-старите спорове в обучението на деца с нарушено зрение. В миналото този въпрос е бил решаван главно от очния лекар, но днес, с навлизането в училище на множество различни специалисти и повишаване ролята на родителите, на първо място е оценяване възможностите на детето и неговата реална полза в обучението. Обикновено, родителите винаги като че ли искат да докажат, че детето вижда много повече от колкото в действителност и не желаят брайла. Това може да доведе до не желани последствиа за детето, особено, ако то е интегрирано в обикновения клас, защото ученикът по някога би могъл да закъса и да пропустне по някога цяла учебна година.
Ето защо навременния и правилен избор, следва да се ръководи от интереса на детето, а не от този на неговите родители. В съвременната педагогика на зрително затруднените разполагаме с достатъчно надеждни процедури, с които учителят в присъствие на родителите може да определи кой е основния начин на обучение – брайловото писмо, или уголемения шрифт.
Тук за най-обща информация на родителите поместваме процедура, която дава отговор на въпроса може ли и да ли трябва детето да приеме като основен начин на обучение брайловото писмо?
Поместената тук процедурна методика, в никакъв случай не бива да се използва само от родителите, защото получените резултати няма да бъдат обективни и ще доведат до груби грешки.
Характеристики на ученик, който ще се ограмотява на брайл: Холбрук и Коениг, 1995
1. Демонстрира предпочитания да изследва околната среда тактилно.
2. Успешно използва тактилността при идентифициране на малки предмети.
3. Разпознава името си, написано на брайл, или значението на написаното на брайл.
4. Използва брайл при изпълнение на задачи, свързани с развитие на четивните умения.
5. Има нестабилно състояние на зрението или лоша прогноза за близкото бъдеще.
6. Има намалено или нефункциониращо централно зрително поле в степен, в която четенето на плоскопечатен шрифт се очаква да бъде неуспешно.
7. Демонстрира устойчив прогрес при развитие на тактилните умения, необходими за успешно четене на брайл.
8. Липсват данни за допълнителни увреждания, които да възпрепятстват прогреса на ученика чрез брайлов шрифт, по обикновената учебна програма за масовото училище.

Окончателното решение се взима след дискутиране в диагностичния екип с мнението на родителя и се вписва в индивидуалния учебен план на детето. Веднъж прието, решението за брайл като основен начин на обучение не бива да се смята за окончателно предрешено. Необходимо е след този избор върху детето да се извършва продължително оценяване в процеса на неговото обучение. Малко вероятно е брайловото писмо да бъде отхвърлено, но при положение, че детето има някакво слабо зрение не трябва да се изключва в бъдеще ученикът с помощта на съвременни оптични средства като втори спомагателен шрифт да използва и уголемения плоскопечатен шрифт. В този случай брайловото писмо ще бъде водещо, но за кратки периоди от време оптичните средства и плоскопечатния шрифт ще се окажат допълнителен канал за получаване на информация и спомагателен начин за обучение.

Проф. Дпн Владимир Радулов

Добави отговор

Назад към