Зрителното затруднение на детето Ви го поставя в уязвима позиция, от която някои хора биха могли да се възползват, за да го накарат да извърши неща, които то не би искало. Други хора, напълно добронамерено биха се опитали да помагат и асистират повече, отколкото е нужно, водени от чувството на закрила и „опекунство“, което зрителното увреждане поражда у тях, въпреки че на практика детето се чувства неудобно като получава твърде много помощ. Затова е важно да научите детето си как да използва себеотстояващ език по правилен и учтив начин, за да си помогне в подобни заплетени ситуации, когато се налага. В следващите няколко абзаца ще се опитам да разясня как да научите зрително затрудненото си дете си да овладее себеотстояващ език и комуникация.
Стъпки
1. Обяснете на детето си разликите между агресивни, покорни и отстояващи думи и изрази. Преди да научите детето си как да отстоява себе си, го научете на нюансите в думите и речта. Агресивните забележки се изричат по груб, враждебен начин, обикновено на висок тон или крещейки, и те не са добър начин за отстояване на мнение или позиция. Тези забележки обикновено са доста нараняващи и злобни. Покорните забележки се изричат с послушен тон, позволявайки на другите хора да наложат техните възгледи, без да отчетат чувствата ви. Когато отстоява себе си, човек спокойно, но твърдо заявява на отсрещния какво иска или от какво има нужда. Ето няколко примера за агресивни, покорни и отстояващи забележки:
o Агресивни забележки: "Дай ми този химикал, или ще ти се случи случка!", "Остави ме на мира, или ще видиш ти!", или "Гледай си твоята работа, стига си ме питал!"
o Покорни забележки: "Няма проблем, можеш да го вземеш", или "Аз ще го направя, нямам против," или "Не се притеснявай, нямам нужда от това."
o Себеотстояващи забележки: "Върни ми химикала, моля, трябва ми, за да довърша писмото си,", "Имам нужда от малко време насаме, какво ще кажеш да дойдеш малко по-късно?", или "Не се чувствам добре, когато ме притесняваш докато си почивам, моля те, изчакай докато съм готов да започна."
2. Научете детето си да казва уважително „Не“. Обяснете и научете детето си как да казват „Не“ когато не искат нещо, но да го правят по уважителен начин. Например, ако Надя не иска никакви кифлички и изкрещи, че не иска, можете да й обясните: „Надя, вместо да крещиш, че не искаш кифлички, спокойно кажи „Не, благодаря, не искам“. Не забравяйте, че незрящото или зрително затруднено дете може да изпита трудности в контролиране тона на гласа си и може да му отнеме известно време да се научи да отговаря учтиво. Не спирайте да го обяснявате, в крайна сметка ще го разбере.
o В същото време научете детето си да не бъде покорно и да не се предава. Например, сестрата на Калоян отмъква книгата, която той чете. Калоян не прави нищо и я оставя да я вземе, за да избегне конфликт. Можете да поговорите с Калоян и да му обясните: „Калояне, когато Изабела вземе някоя вещ от ръцете ти, трябва да й кажеш „Изабела, аз чета тази книга. Моля те, не я отмъквай от ръцете ми. Когато свърша да я чета, мога да ти я дам и на теб.'"
3. Научете детето си да използва „Аз“ комуникация, когато иска да изрази чувствата си. Научете детето си да използва „Аз“ комуникация, когато се чувства обидено и иска да насочи вниманието на околните към поведението, което го притеснява. „Аз“ стилът на комуникация заявява как се чувстваш, описва действието, обяснява защо то те притеснява, и как ти би искал то да бъде променено. Ето някои примери, които бихте могли да дадете на детето:
o "Чувствам се оскърбена и ядосана, когато пипаш куклите ми без разрешение, защото те са мои. Бих искала да попиташ за разрешение преди да играеш с тях за в бъдеще."
o "Чувствам се изплашена, когато не ми казваш, че ще ме прегърнеш, защото аз не мога да видя когато някой се кани да ме докосне. Моля те, следващите пъти ми съобщавай, когато се каниш да ме прегърнеш.
o "Чувствам се тъжен и разстроен, когато отправяш нетактични забележки за зрителното ми затруднение, защото аз съм се родил така. Бих те помолил да спреш да отправяш подобни нараняващи коментари.
4. Научете детето си как да не се съгласява по уважителен начин. Зрителното затруднение на детето Ви не му пречи да има добри идеи и различно мнение. Вероятно детето Ви няма винаги да се съгласява с околните и ще намира определени неща за несправедливи или нечестни. Научете детето си как да реагира, когато не е съгласно с някого. Например, ако Таня не е съгласна с идеята да има куче за домашен любимец и изкрещява, че идеята е „тъпа“, може да й кажете: „Таня, ако не си съгласна с тази идея, може да обясниш защо, по спокоен и уважителен начин.“ Може да се наложи да им предоставите примери за това как могат да спорят и да изказват несъгласие по учтив начин. Ето някои възможности:
o "Не съм съгласен да отидем в парка като начин да прекараме време семейно, мисля, че вместо това е по-добре да отидем на зоопарк."
o "Мисля, че жълтият цвят е по-подходящ от тъмносиния, защото мога да го виждам по-добре."
o "Не мисля, че Йоан ще е подходящ лидер, смятам, че Лили ще се справи по-добре."
5. Научете детето си как да изразява гнева си. Крещенето, наричането с обидни имена и тормозът не са добри начини за изразяване на гнева и е важно да го научите да избягва това, особено в отношенията си с по-малки незрящи или зрително затруднени деца, които на свой ред изпитват трудности в контролирането на емоциите си и техните проявления. Говорете с децата си, когато те са ядосани и ги питайте как се чувстват. Насърчавайте ги да използват „аз“ комуникацията, за да изразяват ясно чувствата си.
6. Напомнете на детето си, че те могат да откажат предложена им помощ, ако решат, че не им е необходима. Повечето хора изпитват желание да окажат колкото може по-голяма помощ на зрително затруднените, виждайки тяхното увреждане. Разбира се, това е напълно нормално, приемливо и добронамерено, но някои деца може да не искат помощ, а да имат желание да извършат определени задачи самостоятелно, особено, ако за тях е лесно да ги изпълняват. Научете детето си как учтиво да отклонява предложения за помощ, като просто казва „Не, благодаря“.
o В същото време не забравяйте да научите детето си кога и как да потърси и моли за помощ. Научете го учтиво да казва „Моля“ и да знае точно какво иска, за да получи помощта, от която има нужда.
7. Упражнявайте се заедно и играете ролеви игри, ако е нужно. Отделете време, за да упражнявате с детето си утвърдителен език. Добра идея е да направите ролеви игри с кукли или играчки, за да стане по-забавно. Създайте ситуации, в които детето Ви ще трябва да използва утвърдителен език и го накарайте да ги разиграе и упражнява тези умения.
o Ако на детето Ви му е трудно да открие правилните думи, може да го насочите в правилната посока и да му дадете леки подсказки така, че да се упражнява в правилното използване на себеутвърдителен език.
8. Напомнете на детето си кога да потърси помощ от възрастен, ако такава му е нужна. Понякога думите не са достатъчни да спрат от определено поведение, например вербален или физически тормоз. Обяснете на детето си колко е важно да потърси за помощ възрастен, когато утвърдителният език не помага. Когато детето Ви започне да се чувства фрустрирано в ситуация, в която другият човек не го слуша, включете се в разговора и се опитайте спокойно да посредничите.
9. Похвалете детето си, когато демонстрира добри себеотстояващи умения. Когато забележите, че детето Ви използва добри себеотстояващи умения с околните, похвалете го за това и му отделете много внимание. Кажете му, ч е чудесно и умно да се общува по този начин и че е постъпило правилно в ситуацията. Така то ще се опита да го превърне в навик, който да продължи за в бъдеще. Ето някои примери:
o "Браво, че използва себеотстояващ език с малкия си брат, Диди. Добре се справи с правилната употреба на думите."
o "Много смело беше от твоя страна да кажеш на Тони, че не харесваш злобните му забележки. Добре се справи и се защити."
o "Много добре успя да кажеш на Рая, че не искаш да отидеш с нея, Мими. Използва добри себеотстояващи умения."
10. Бъдете добър пример за подражание. Вашето дете винаги ще подражава на начина, по който се отнасяте към другите хора. Внимавайте винаги да използвате добри, уважителни, себеотстояващи умения с околните. Това ще насърчи детето Ви да се държи по същия начин и да се отнася с другите хора така.
Съвети
• Ако зрително затрудненото ви дете среща целенасочено нараняващо поведение, дори и след употребата на себеотстояващи думи, може да го научите да използва по-твърди изрази, като: „Спри това!“, „Остави ме на мира!“, „Махни се!“ или „Това е лошо!“. Те трябва да се използват само, ако себеотстояващите му умения не помагат и отсрещният нарочно притеснява детето Ви.
Превод и адаптация от https://www.wikihow.com/Teach-Assertiv ... d-Children
Вероника Кертикова-Тъпчева
Как да научим зрително затрудненото си дете да отстоява позициите си
Модератор: bisolnev