Насърчаване на независимостта при зрително затруднените (ЗЗ) деца

Модератор: bisolnev

Добави отговор
s.zaykov
Мнения: 44
Регистриран на: Пет Юни 29, 2018 3:22 pm
Име: Стоян
Фамилия: Зайков
Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да
Преподавател: да

Насърчаване на независимостта при зрително затруднените (ЗЗ) деца

Мнение от s.zaykov » Нед Сеп 16, 2018 9:25 pm

Родителите и другите възрастни около ЗЗ дете трябва да се научат как да подкрепят и насърчават децата да извършват всекидневните си дейности, като например придвижване, миене, обличане и др., за да може ЗЗ дете да придобие по-голяма самостоятелност.
Мобилност. Мобилност за деца със зрителни увреждания означава да им се помогне да се научат да се движат безопасно и независимо, да използват техниките на виждащ водач, дълъг бял бастун, да научат маршрути и начини за опознаване на познати и непознати места или да се научат да използват максимално добре слабото си зрение. Най-подходящо е това обучение да стане в юношеските години или в по-зряла възраст.
Всекидневните умения допълнително помагат за независимостта. Например: обличане, миене, хранене и наливане на течности, намиране и идентифициране на предмет и поемане на отговорност за личните вещи. Общо казано придобиване на всички ежедневни умения, необходими на децата, докато растат и се развиват.
Особеността на полезните умения при ЗЗ деца е в това, че те не се научават чрез подражаване. На тях трябва да им се вземе ръката и да им се покаже, да опипат как го прави възрастния.
Не оставяйте обучението по тези ежедневни дейности само на специалистите. Това обучение трябва да започне още с раждането. Когато детето поотрасне и потърсите специалист по рехабилитация на ЗЗ лица, може вече да са пропуснати „златни“ възможности за ранно въздействие и обучение.
Обучението и рехабилитацията на малките ЗЗ деца става заедно с родителите, които трябва да се стараят да пренасят на практика това, което детето е усвоило като полезно умение.
В рехабилитационния център се изготвя индивидуална програма за всяко дете. Съветите, които ще получите там ще ви помогнат да насърчавате и подкрепяте детето си в ежедневните дейности, така че то да придобие нужната самостоятелност.
Може да е по-лесно и по-бързо да правите нещата вместо вашето зрително затруднено дете и ще имате естествен инстинкт да му помагате колкото е възможно повече. Опитайте се обаче да балансирате нещата. От една страна като го подкрепяте, от друга , като му дадете възможност да се научи да прави нещата само. Вашият син или дъщеря ще имат повече щастие и удовлетворяващ живот от развиването на собствените си умения, а това е от съществено значение за тяхното благополучие, самочувствие и самооценка.
Обличане. Започнете с обличането - по-полезно би било да си вземат дрехите сами, отколкото да им ги подавате в ръцете.
Учете детето си, да подрежда и сгъва дрехите си правилно - добрите организационни умения са от съществено значение за ЗЗ хора, така ще знаят сами къде се намират вещите.
Започнете с дрехи, които лесно се обличат и събличат. Ако е възможно, изберете първоначално тик-так копчета, вместо копчета с илици, ципове с един водач, вместо с два.
Изберете големи копчета, вместо малки.
Изберете дрехи, които имат очевидни предна страна и гръб.
Бъдете последователни - следвайте един и същ метод и използвайте едни и същи изрази всеки път, когато обучавате и обяснявате, как се облича или съблича.
Опитът сочи, че детето се научава по-лесно да се облича и съблича, когато му се показва отзад. Застанете зад него и така му показвайте. Когато е с гръб към вас се научава по-лесно. Децата усещат движенията по-лесно отзад и се чувства по-естествено и по-сигурно, отколкото когато сте с лице към тях.
Обувки - започнете с велкро закопчалки, когато е усвоило това закопчаване преминете към катарамите и после към връзките за обувки. Само след сигурно усвояване на определеното закопчаване минавайте към следващото – по-сложно закопчаване. Учете детето си да завързва обувките на етапи, с подкрепата ви отзад (застанали зад него). Първоначално неговите ръце трябва да са над вашите, за да може да усеща всяко ваше движение.
Полезно е вашето дете да научи да облича подходящо облекло в различните случаи. Например кога да носи дънки и спортни обувки и кога да носи костюм.
Миене. Времето за баня е чудесна възможност за бебета и малките деца да научат частите на тялото си.
Ако вашето бебе се страхува от водата (мокрите или непознати вещества могат да бъдат дразнител за ЗЗ деца), може да го поставите в малка бебешка вана и да използвате мека гъба, за да улесни нещата. Ароматният сапун и гумените играчки правят банята по-интересна.
Те също трябва да разберат относителния си ръст в сравнение с братята и сестрите си или другите деца.
Миене на зъби. Ако това се окаже трудно, първоначално може детето ви да постави пастата за зъби върху пръста си и да я разтрие директно върху зъбите и след това да продължи да мие с четката. По този начин се избягват проблемите с координирането на отвора на тубичката с паста и четката за зъби.
Ходене до тоалетна. Децата се научават да използват тоалетната на различна възраст и етап от своето развитие – важното е, вие и вашето дете да започнете този процес на обучение в най-подходящия момент, но не отлагайте за по-зряла възраст. Тогава и вие и детето ви ще се чувствате неудобно и това ще пречи на обучението. Ще има неуспехи и може да се изисква много търпение от ваша страна като родител, но не се отказвайте. Търпението ви ще бъде възнаградено.
Имате ли детско гърне със солидна основа и можете ли да го поставите на място, където лесно може да се намери например в рамките на банята близо до стената?
Когато порасне го научете къде се намира тоалетна чиния.
Дали детето ви знае, че мама и татко отиват в тоалетната? Радват ли се да са в банята? Имате ли време да седнете и да говорите с детето си, докато е на гърнето, за да се чувства по-сигурно?
Говорете с учителите в училище или детската градина и се договорете да уеднаквите обучението и изискванията си към детето. Изисквайте нещата да се правят по един и същи начин и в дома и в детската градина.
Хранене. Храненето е много важно всекидневно умение, на което трябва да научите детето си. Храненето трябва да е забавно и е добра възможност за развиване на социални умения. Понякога храненето може да е трудно или стресово преживяване за ЗЗ деца. Съветите по-долу могат да ви помогнат да избегнете затрудненията:
Подгответе масата за хранене. Използвайте подложка под чинията или табла, за да се предотврати подхлъзването на съда за хранене (чиния или купа).
Уверете се, че децата разбират думите, които използвате и бъдете последователни в изискванията си. Дайте на децата възможност да се насладят на различни миризми, вкусове и консистенции (супи, основно ястие, салата, десерт, кремове и т.н.).
Ако на детето му е трудно, може да започнете с хранене с пръст, като му показвате отново застанали зад гърба му. Първо насочвайте ръката на детето от чинията към устата и след това постепенно намалете участието си. Такъв е принципът на обучение независимо дали го учите да държи хляба с ръка или да ползва лъжица, вилица и нож.
Изберете най-напред ястия с кашеста консистенция и след това минете към супите. Използвайте в обучението и чаши, които не се бутат лесно. Давайте малки порции.
Хвалете всеки успех, колкото и да е малък!
При по-големи деца използвайте циферблата на часовника, за да обясните позицията на хранителните продукти в чинията или в таблата. Например: морковите са на три часа, картофите на шест часа и т.н..
Готвенето и печенето са чудесни възможности за запознаване с храните с различна консистенция.
Съвети, които могат да ви помогнат да предпазите детето си и да направите дома си по-безопасен. Децата са естествено любознателни и е важно да се поставят предпазни мерки преди да започнат да пълзят.
Не оставяйте бебето на висока повърхност без надзор. Трябва да има врата пред всяка вътрешна стълба, преди детето ви да започне да пълзи и да ходи.
Заключвайте шкафове и чекмеджета, съдържащи лекарства или отровни вещества (белина, сода каустик и др), чупливи предмети от стъкло или порцелан или остри предмети като ножове, рендета.
Защитете децата си от горещи фурни, котлони, чайници и ютии.
Ако в семейството има и други малки деца, трябва да се вземат допълнителни мерки за безопасност.
Разучете дома си от височината и размера на вашето дете. Като родител може да обходите дома си на колене, за да получите представа за обстановката от гледната точка на детето си и да откриете всяка опасност и след това да работите за обезопасяването и.
Различните подови настилки (килими, теракот, ламинат или дървени подове) ще помогнат на едно малко ЗЗ дете да идентифицира различните стаи и да знае къде се намира в къщата.
Насърчавайте подреждането на играчките в кашони и шкафове, за да избегнете опасността от спъване и нараняване. Отделянето и подреждането на нещата ще развие организационни умения, които са от голяма полза и за ЗЗ хора. По този начин също се спестяват време и усилия.
Оставяйте вратите напълно отворени или напълно затворени, за да предотвратите наранявания, особено на главата.
Застопорявайте и прикривайте кабелите в къщата (напр. от стационарни телефони, музикални уредби или компютри).
Ако спазвате тези прости правила ще помогнете и на ЗЗ си дете и на себе си.

Галина Петрова

Добави отговор

Назад към