Упражнения за подобряване на детското зрение
Модератор: bisolnev
-
- Мнения: 4
- Регистриран на: Сря Яну 29, 2014 9:55 am
- Име: Гавраил
- Фамилия: Аврамов
- Лица, свързани с пазара на труда (служител в Бюро по труда, работодател, друго): да
Упражнения за подобряване на детското зрение
Има ли упражнения за подобряване на зрението при различни очни заболявания, които да могат да се правят от деца?
-
- Мнения: 110
- Регистриран на: Пет Мар 15, 2013 2:04 pm
- Име: Георги
- Фамилия: Бисолнев
- Специалист, работещ с хора с увреждания (рехабилитатор, комплексен инструктор, друго): да
- Преподавател: да
Re: Упр. за подобряване на детското зрение
Специфични проблеми на детското зрение и програми за справяне с тях
Специфични програми за някои най-често срещани проблеми при детското зрение
1. Миопия (късогледство)
Късогледите деца виждат размазано надалече и ясно – наблизо. Физически това се изразява в удължаване на очната ябълка, вследствие на което светлинните лъчи по оптичната ос се пресичат преди центъра на ясното зрение – макула лутеа. 1 мм удължаване на очната ябълка води до 3 диоптъра късогледство. Късогледството се коригира със сферична вдлъбната леща.


Как се случва късогледството?
Обикновено късогледството се случва около 7 годишна възраст, когато започва прекомерното натоварване на лявото полукълбо. Понастоящем, с нашето желание да покажем интелигентността на децата си, ние ги караме да наизустяват дълги фрази, да смятат, да четат още от люлката, вместо да играят с кофичка в пясъка. Поради ранното натоварване на лявото полукълбо сега много често късогледството възниква при 4 годишни деца. Поставянето на такива задачи е нежелателно преди да се случи моторното развитие на детето и интегрирането на двете мозъчни полукълба. Когато лявото полукълбо се натоварва толкова рано, абсолютно необходимо е да се балансира със зрителни игри, свързани с представа, въображение, които активизират дясното полукълбо.
Късогледството често е свързано със смяната на безгрижния детски живот с училищните задачи. По-често момичетата страдат от късогледство, поради това, че са по-старателни и прилежни. Всъщност нещата са свързани с много по-интензивното натоварване на лявото полукълбо, отколкото на дясното. Момчетата по-често се отдават на игри навън отколкото момичетата и по този начин компенсират натоварването на лявото полукълбо.
Когато на детето вече са предписани очила, все още може да се направи много:
• Трябва да се настоява да се предпишат по-ниски от необходимите диоптри. Точните диоптри могат да предизвикат главоболие, окото се чувства като в корсет. Не се поддавайте на твърдението: „Ще свикне!” Ако късогледството е по-ниско от -2 диоптъра, очилата се слагат само при необходимост, а най-добре е да се разговаря с учителката и детето да се сложи на първия или втория чин на средната редица, за да не гледа под ъгъл.
• Трябва да се има предвид, че детето вижда добре наблизо, поради което очилата не са му необходими когато чете или пише.
• Никакви анти-рефлексни или потъмнени стъкла. Не коригирайте астигматизъм под 0,5 диоптъра. Да се използват пластмасови вместо метални рамки. Металната рамка, поставена на носа пресича и поврежда главния меридиан, който започва от опашката, преминава през гръбначния стълб, врата, главата, челото и свършва върху горната устна.
• Използвайте тренировъчни очила с дупчици ако детето се съгласи да тренира с тях.
Работа върху емоциите:
Късогледството много често е свързано с перфекционизъм, със страх от провал и със желание всичко да бъде под контрол. Затова е добре да се работи с противоположни емоции като:
- Никой не ме обича – всички ме обичат
- Трябва да правя всичко перфектно – харесвам това, което правя, даже и да не е перфектно
- Мразя да правя грешки – няма значение, че правя грешки
Зрителни задачи:
Маршируване с докосване на противоположния крак с противоположната ръка;
Правене контури на предметите – магическо моливче (за сакадните движения на очите);
Полагане на дланите и релаксация;
Слънце;
Работа с представа – искрящото бяло – за зрителна таблица, поставена надалече;
Практика с очила с дупчици при гледане надалеч.
2. Хиперопия (далекогледство)
Далекогледите деца виждат размазано наблизо и ясно – надалече. Физически това се изразява в скъсяване на очната ябълка, вследствие на което светлинните лъчи по оптичната ос се пресичат зад центъра на ясното зрение – макула лутеа. Далекогледството се коригира със сферична изпъкнала леща.


При раждането почти всички деца са далекогледи. Постепенно очната ябълка нараства и се стабилизира към нормална осова дължина. Поради това някои офталмолози съветват родителите да изчакат с поставянето на очила, защото далекогледството обикновено се израства, докато други препоръчват очила за четене, за да не се възпаляват очите.
При леките случаи е по-добре да не се свиква с очила, а да се правят упражнения за отпускане и релаксация на очните мускули.
Далекогледите деца обикновено са динамични, не могат да стоят на едно място, не търпят ограничения; изглеждат така, като че ще решават световни проблеми; винаги им е тясно; имат нужда от много пространство.
Работа върху емоциите:
Далекогледото дете страда от липса на любов към себе си и отказва да се доближи до другите или те да го доближат.
Основните противоположни двойки състояния, върху които трябва да се работи са:
- Махай се – Ела близо до мен
- Не ме гледай – Погледни ме
- Искам да изчезна – Искам да съм тук
- Аз не съм тук – Аз съм тук
Зрителни задачи:
Маршируване с докосване на противоположния крак с противоположната ръка;
Правене контури на предметите – магическо моливче (за сакадните движения на очите);
Полагане на дланите и релаксация;
Слънце;
Работа с представа – искрящото бяло за зрителна таблица, поставена наблизо или тренировъчен текст;
Много движения – обръщания с проследяване на обекти; танци
Скрити картинки; свързване на точки; задачи, свързани с трениране на търпението
Практика с очила с дупчици при четене.
3. Астигматизъм
Астигматизмът обикновено е изкривяване на корнеата пред окото. Може също да се появи в лещата на окото. Зрителният ефект е като че виждаме през старо стъкло на вълнички или в криво огледало. Има два вида астигматизъм – обикновен и сложен.
Обикновеният се появява под определен ъгъл и може да се коригира с цилиндрична леща, монтирана върху сферично стъкло. Той може да се появи и да изчезне; в много случаи зависи от напрежението, стреса и емоционалното състояние. Поддава се на обучение.
Неправилният астигматизъм е следствие от заболяване или инцидент. Трудно се поддава на корекция с очила.
Астигматизмът причинява замъглено виждане на всички дистанции; в много случаи е съпроводен с главоболие. Често върви в комбинация с късогледство или далекогледство.
Как да разчетем астигматичната рецепта:
При тази рецепта оста на астигматизма е 45 градуса, което означава, че цилиндрична леща с -1 диоптър ще бъде монтирана върху сферична под ъгъл 45 градуса.
Ако не се направи корекция зрението ще бъде размазано под ъгъл 45 градуса. Например – буквата
Z може да се види размазано.
Астигматизмът често води до болка в очите. Четенето е съпроводено с боцкане в очите. Гледането надалече дава чувство на изместване в пространството.
Емоционален аспект на астигматизма.
Тъй като астигматизмът се съпровожда с болка, често несъзнателното отношение е: „Гледането е болезнено”. Може да се работи върху следните противоположни състояния:
Боли ме като гледам – Чувствам се прекрасно когато гледам
Мразя се – Обичам се
Не вярвам на себе си – Всичко, което правя е правилно
Не принадлежа към този свят – Намирам се на правилното място.
Зрителни задачи и игри при астигматизъм:
- Проследяване на предмети, подредени в линия, разположена под ъгъл, равен на ъгъла на астигматизма.

Проследяване на обекти под ъгъл 45 градуса
- Правене на контури на предметите
- Всякакви игри с топка
- Тибетско колело
4. Страбизъм (кривогледство) и мързеливо око
Очни мускули, които не са отпуснати и добре релаксирани могат да фиксират окото в позиция, встрани от наблюдавания обект. Тогава говорим за страбизъм, а нерегулираното око се нарича кривогледо.
При страбизъм мускулите на кривогледото око или не получават правилна информация от мозъка, или сфероидната кост, за която са закрепени, е наклонена спрямо черепа. Когато мозъкът изпраща информация „Гледай напред” или „наляво” или „надясно”, двата чифта мускули, които задвижват това око, не отговарят едновременно. Единият остава спазмиран и другият не е в състояние да преодолее това.
На изображението:
Екзотропия – едното око се изкривява навън – извършва дивергенция – дивергентен страбизъм
Езотропия – едното око се изкривява навътре – извършва конвергенция – конвергентен страбизъм
Кривогледството сигнализира за небалансирана мозъчна дейност. Човешките очи са устроени да работят съвместно. За тяхната дейност се изразходва 25% от цялата човешка енергия. Когато има наличие на кривогледо око този процент би трябвало да нарасне десетократно, за да компенсира изкривяването. В този случай, тази половина на мозъка, която е отговорна за кривогледото око решава да се самоизключи и престава да подава сигнали към него, за да съхрани енергията на тялото за други дейности. Когато това започне да се случва, кривогледото око се превръща в мързеливо – научен термин – амблиопия. Ако не се работи върху мързеливото око, то може да достигне практическа слепота.
Причините за кривогледството не са напълно изяснени. В много случай се смята, че емоционален стрес може да причини изкривяване на очите. Трудните раждания, особено тези с форцепс също могат до доведат до черепни деформации, които да причинят кривогледство.
Кривогледството се поддава на обучение. Необходимо е да се осигури стабилна емоционална среда на детето и ежедневни занимания. Обикновеното закриване на здравото око води до някакъв ефект, но проблемът на мързеливото око не е, че не иска да работи по принцип, а че не иска да работи съвместно със здравото око. Т.е. ефектът на превръзката върху здравото око може да бъде временен, ако не се работи едновременно за двете очи.
Емоционален аспект на кривогледството:
Обикновено детето се срамува от кривогледството си. Може да се работи върху следните противоположни състояния:
Аз съм грозен – Аз съм красив
Аз съм крив – Аз съм правилен
Не ми е тук мястото – Това е правилното място за мен
Зрителни задачи и игри:
- Игра на пирати
- Игра с огледало
- Самолет
- Гледане през кристална топка или кварцов кристал от легнало положение
- Всякакви игри с карти
- Правене на контури на предметите
- Всякакви игри с топка
Всички игри се правят със закрито здраво око и след това с двете очи заедно.
Специфични програми за някои най-често срещани проблеми при детското зрение
1. Миопия (късогледство)
Късогледите деца виждат размазано надалече и ясно – наблизо. Физически това се изразява в удължаване на очната ябълка, вследствие на което светлинните лъчи по оптичната ос се пресичат преди центъра на ясното зрение – макула лутеа. 1 мм удължаване на очната ябълка води до 3 диоптъра късогледство. Късогледството се коригира със сферична вдлъбната леща.


Как се случва късогледството?
Обикновено късогледството се случва около 7 годишна възраст, когато започва прекомерното натоварване на лявото полукълбо. Понастоящем, с нашето желание да покажем интелигентността на децата си, ние ги караме да наизустяват дълги фрази, да смятат, да четат още от люлката, вместо да играят с кофичка в пясъка. Поради ранното натоварване на лявото полукълбо сега много често късогледството възниква при 4 годишни деца. Поставянето на такива задачи е нежелателно преди да се случи моторното развитие на детето и интегрирането на двете мозъчни полукълба. Когато лявото полукълбо се натоварва толкова рано, абсолютно необходимо е да се балансира със зрителни игри, свързани с представа, въображение, които активизират дясното полукълбо.
Късогледството често е свързано със смяната на безгрижния детски живот с училищните задачи. По-често момичетата страдат от късогледство, поради това, че са по-старателни и прилежни. Всъщност нещата са свързани с много по-интензивното натоварване на лявото полукълбо, отколкото на дясното. Момчетата по-често се отдават на игри навън отколкото момичетата и по този начин компенсират натоварването на лявото полукълбо.
Когато на детето вече са предписани очила, все още може да се направи много:
• Трябва да се настоява да се предпишат по-ниски от необходимите диоптри. Точните диоптри могат да предизвикат главоболие, окото се чувства като в корсет. Не се поддавайте на твърдението: „Ще свикне!” Ако късогледството е по-ниско от -2 диоптъра, очилата се слагат само при необходимост, а най-добре е да се разговаря с учителката и детето да се сложи на първия или втория чин на средната редица, за да не гледа под ъгъл.
• Трябва да се има предвид, че детето вижда добре наблизо, поради което очилата не са му необходими когато чете или пише.
• Никакви анти-рефлексни или потъмнени стъкла. Не коригирайте астигматизъм под 0,5 диоптъра. Да се използват пластмасови вместо метални рамки. Металната рамка, поставена на носа пресича и поврежда главния меридиан, който започва от опашката, преминава през гръбначния стълб, врата, главата, челото и свършва върху горната устна.
• Използвайте тренировъчни очила с дупчици ако детето се съгласи да тренира с тях.
Работа върху емоциите:
Късогледството много често е свързано с перфекционизъм, със страх от провал и със желание всичко да бъде под контрол. Затова е добре да се работи с противоположни емоции като:
- Никой не ме обича – всички ме обичат
- Трябва да правя всичко перфектно – харесвам това, което правя, даже и да не е перфектно
- Мразя да правя грешки – няма значение, че правя грешки
Зрителни задачи:
Маршируване с докосване на противоположния крак с противоположната ръка;
Правене контури на предметите – магическо моливче (за сакадните движения на очите);
Полагане на дланите и релаксация;
Слънце;
Работа с представа – искрящото бяло – за зрителна таблица, поставена надалече;
Практика с очила с дупчици при гледане надалеч.
2. Хиперопия (далекогледство)
Далекогледите деца виждат размазано наблизо и ясно – надалече. Физически това се изразява в скъсяване на очната ябълка, вследствие на което светлинните лъчи по оптичната ос се пресичат зад центъра на ясното зрение – макула лутеа. Далекогледството се коригира със сферична изпъкнала леща.


При раждането почти всички деца са далекогледи. Постепенно очната ябълка нараства и се стабилизира към нормална осова дължина. Поради това някои офталмолози съветват родителите да изчакат с поставянето на очила, защото далекогледството обикновено се израства, докато други препоръчват очила за четене, за да не се възпаляват очите.
При леките случаи е по-добре да не се свиква с очила, а да се правят упражнения за отпускане и релаксация на очните мускули.
Далекогледите деца обикновено са динамични, не могат да стоят на едно място, не търпят ограничения; изглеждат така, като че ще решават световни проблеми; винаги им е тясно; имат нужда от много пространство.
Работа върху емоциите:
Далекогледото дете страда от липса на любов към себе си и отказва да се доближи до другите или те да го доближат.
Основните противоположни двойки състояния, върху които трябва да се работи са:
- Махай се – Ела близо до мен
- Не ме гледай – Погледни ме
- Искам да изчезна – Искам да съм тук
- Аз не съм тук – Аз съм тук
Зрителни задачи:
Маршируване с докосване на противоположния крак с противоположната ръка;
Правене контури на предметите – магическо моливче (за сакадните движения на очите);
Полагане на дланите и релаксация;
Слънце;
Работа с представа – искрящото бяло за зрителна таблица, поставена наблизо или тренировъчен текст;
Много движения – обръщания с проследяване на обекти; танци
Скрити картинки; свързване на точки; задачи, свързани с трениране на търпението
Практика с очила с дупчици при четене.
3. Астигматизъм
Астигматизмът обикновено е изкривяване на корнеата пред окото. Може също да се появи в лещата на окото. Зрителният ефект е като че виждаме през старо стъкло на вълнички или в криво огледало. Има два вида астигматизъм – обикновен и сложен.
Обикновеният се появява под определен ъгъл и може да се коригира с цилиндрична леща, монтирана върху сферично стъкло. Той може да се появи и да изчезне; в много случаи зависи от напрежението, стреса и емоционалното състояние. Поддава се на обучение.
Неправилният астигматизъм е следствие от заболяване или инцидент. Трудно се поддава на корекция с очила.
Астигматизмът причинява замъглено виждане на всички дистанции; в много случаи е съпроводен с главоболие. Често върви в комбинация с късогледство или далекогледство.
Как да разчетем астигматичната рецепта:
SPF (сфера) | CYL (цилиндър) | AXIS (ос) | |
O.D. (дясно око) | -1 | -1 | 45 |
O.S. (ляво око) | -1 |

При тази рецепта оста на астигматизма е 45 градуса, което означава, че цилиндрична леща с -1 диоптър ще бъде монтирана върху сферична под ъгъл 45 градуса.
Ако не се направи корекция зрението ще бъде размазано под ъгъл 45 градуса. Например – буквата
Z може да се види размазано.
Астигматизмът често води до болка в очите. Четенето е съпроводено с боцкане в очите. Гледането надалече дава чувство на изместване в пространството.
Емоционален аспект на астигматизма.
Тъй като астигматизмът се съпровожда с болка, често несъзнателното отношение е: „Гледането е болезнено”. Може да се работи върху следните противоположни състояния:
Боли ме като гледам – Чувствам се прекрасно когато гледам
Мразя се – Обичам се
Не вярвам на себе си – Всичко, което правя е правилно
Не принадлежа към този свят – Намирам се на правилното място.
Зрителни задачи и игри при астигматизъм:
- Проследяване на предмети, подредени в линия, разположена под ъгъл, равен на ъгъла на астигматизма.

Проследяване на обекти под ъгъл 45 градуса
- Правене на контури на предметите
- Всякакви игри с топка
- Тибетско колело
4. Страбизъм (кривогледство) и мързеливо око
Очни мускули, които не са отпуснати и добре релаксирани могат да фиксират окото в позиция, встрани от наблюдавания обект. Тогава говорим за страбизъм, а нерегулираното око се нарича кривогледо.
При страбизъм мускулите на кривогледото око или не получават правилна информация от мозъка, или сфероидната кост, за която са закрепени, е наклонена спрямо черепа. Когато мозъкът изпраща информация „Гледай напред” или „наляво” или „надясно”, двата чифта мускули, които задвижват това око, не отговарят едновременно. Единият остава спазмиран и другият не е в състояние да преодолее това.

На изображението:
Екзотропия – едното око се изкривява навън – извършва дивергенция – дивергентен страбизъм
Езотропия – едното око се изкривява навътре – извършва конвергенция – конвергентен страбизъм
Кривогледството сигнализира за небалансирана мозъчна дейност. Човешките очи са устроени да работят съвместно. За тяхната дейност се изразходва 25% от цялата човешка енергия. Когато има наличие на кривогледо око този процент би трябвало да нарасне десетократно, за да компенсира изкривяването. В този случай, тази половина на мозъка, която е отговорна за кривогледото око решава да се самоизключи и престава да подава сигнали към него, за да съхрани енергията на тялото за други дейности. Когато това започне да се случва, кривогледото око се превръща в мързеливо – научен термин – амблиопия. Ако не се работи върху мързеливото око, то може да достигне практическа слепота.
Причините за кривогледството не са напълно изяснени. В много случай се смята, че емоционален стрес може да причини изкривяване на очите. Трудните раждания, особено тези с форцепс също могат до доведат до черепни деформации, които да причинят кривогледство.
Кривогледството се поддава на обучение. Необходимо е да се осигури стабилна емоционална среда на детето и ежедневни занимания. Обикновеното закриване на здравото око води до някакъв ефект, но проблемът на мързеливото око не е, че не иска да работи по принцип, а че не иска да работи съвместно със здравото око. Т.е. ефектът на превръзката върху здравото око може да бъде временен, ако не се работи едновременно за двете очи.
Емоционален аспект на кривогледството:
Обикновено детето се срамува от кривогледството си. Може да се работи върху следните противоположни състояния:
Аз съм грозен – Аз съм красив
Аз съм крив – Аз съм правилен
Не ми е тук мястото – Това е правилното място за мен
Зрителни задачи и игри:
- Игра на пирати
- Игра с огледало
- Самолет
- Гледане през кристална топка или кварцов кристал от легнало положение
- Всякакви игри с карти
- Правене на контури на предметите
- Всякакви игри с топка
Всички игри се правят със закрито здраво око и след това с двете очи заедно.